Acteurs, regisseurs en producenten tegen fossiele reclames
In Amsterdam hebben GroenLinks en Partij voor de Dieren een voorstel ingediend voor een lokaal verbod op fossiele reclame. Een coalitie van filmprofessionals wil eenzelfde verbod in alle filmtheaters van Nederland. In een campagne roepen ze op tot het weren van reclames voor luxe auto’s en vliegvakanties.
Dit is de eerste campagne ter wereld die gericht is op fossiele reclame in filmtheaters. Hij gaat gepaard met een petitie die ondertekend is door een dertigtal filmprofessionals. Onder hen acteurs Carice van Houten, Ramsey Nasr, Waldemar Torenstra en Nadja Hüpscher, regisseurs en scenarioschrijvers Maria Goos, Maarten Treurniet en Dewi Reijs, en producenten/productiedesigners Koji Nelissen, Jorien Sont en Femke Hoebe.
De campagnevoerders stellen dat reclames voor luxe auto’s en vliegvakanties niet alleen de consumptie van vervuilende producten en diensten aanjaagt, maar ook een vervormd beeld scheppen van de bedrijven erachter. Zij hekelen de greenwashing die plaatsvindt in het donker van de bioscoop.
De campagne is in eerste instantie gericht op de filmtheaters die de reclames tonen. Die bepalen echter niet met welke advertenties hun vertoningen gepaard gaan. Die verantwoordelijkheid ligt bij Jean Mineur Mediavision, de grootste exploitant van bioscoopreclame in Nederland. De campagnevoerders hopen met hun actie de filmtheaters zo ver te krijgen dat zij op hun beurt druk gaan uitoefenen op de reclamegigant. LAB111 in Amsterdam heeft zich al bij de actie aangesloten. “De boodschap van fossiele reclame is schadelijk voor onze gezondheid en stuwt gebruik van fossiele brandstoffen op – terwijl de wereld zich moet richten op minder fossiele brandstoffen”, stelt Tobias de Jong van LAB111.