Aan­ge­past IDFA-pro­gram­ma inter­actieve en im­mer­sieve docu­men­taires

Online ervaringen op je telefoon, documentaires in virtual reality, interactieve buitenervaringen, vertoningen in het planetarium van Artis en het sterven van Sylvia, een digitaal gecreëerde Instagram-influencer. IDFA 2020 wordt door de coronamaatregelen anders dan anders maar IDFA on Stage en IDFA DocLab zijn niet voor één gat te vangen. Samen hebben ze het speciale programma do {not} touch ontwikkeld.

IDFA DocLab presenteert sinds 2007 interactieve digitale kunst in de fysieke ruimte. IDFA on Stage vermengt film met podiumkunst. Beide programmaonderdelen worden beïnvloed door de pandemie maar doen er online een schepje bovenop. De accolades in de titel do {not} touch staan in internettaal symbool voor een knuffel en zo moet het programma ook gezien worden, als een virtuele omhelzing. Op vrijdag 20 november gaan de digitale deuren open van do {not} touch PLAY, een experimentele sociale tentoonstelling waar projecten te zien zijn en andere bezoekers te ontmoeten. Toegang is gratis.

IDFA Doclab is altijd al bezig met het verbinden van het virtuele en het fysieke en dat zal dit jaar niet anders zijn. In de Tolhuistuin kun je de negen beste VR-films en -ervaringen van dit jaar ondergaan. Met een ticket dat één uur toegang geeft kun je een vooraf samengestelde selectie bekijken of een persoonlijke keuze maken uit het do {not} touch-programma. Voorbeelden zijn The Book of Distance over een kleinzoon van een Japanse immigrant in Canada, die een virtuele pelgrimage aflegt door de familiegeschiedenis, en Corpus Misty, waarin je door een warme, zachte binnenwereld reist en kennismaakt met de verhalen van genderqueers en vrouwen die buiten de norm vallen.

Onder de fysieke en online live events bevinden zich Eclipse van Gouden Kalf-winnaar Ali Eslami en Mathilde Renault, de individuele audiotour in de buitenlucht In order of Disappearance, vertoningen in het planetarium van Artis, een radicale poging tot klimaatneutraal theater van de Warme Winkel en Oxygen Debt, een documentaire spinklas in een sportschool.

De beste nieuwe digitale documentaires worden vertoond in twee competities. Voor de IDFA DocLab Competition for Digital Storytelling zijn tien projecten geselecteerd. De IDFA DocLab Competition for Immersive Non-Fiction bevat dit jaar negen titels. Omdat het onmogelijk is gebleken om alle geselecteerde werken op gelijkwaardige wijze te presenteren aan een internationale jury worden de competities dit jaar op een alternatieve wijze beoordeeld en bekroond.