Take 5: Paul Ruven over… miljoenen
Scenarioschrijver Paul Ruven schreef na Het geheim van Hollywood nu het boek Rijk door één zin. Ruven ontwikkelde tien voorwaarden waar het ultieme filmidee aan moet voldoen en bezweert dat Hollywood daar vele miljoenen voor over heeft.
1 Als waar is dat succesfilms volgens vaste regels zijn opgebouwd, waarom kopieert iedereen die dan niet en wordt er dan nooit meer een flop gemaakt?
Voordat je die vaste regels kan toepassen, moet je een geweldig "wauw"-idee hebben. Dat verzin je niet eventjes. Dat overkomt je hopelijk één keer in je leven. Een gouden filmidee is uitermate schaars, en valt niet af te dwingen. Daarom wacht Hollywood met smart op gouden ideeën uit de hele wereld. De Nederlandse cinema trouwens ook.
2 Leidt ieder gouden filmidee automatisch tot een kassucces?
Een aantal aangekochte pitches wordt uiteindelijk geen film. Brad Pitt kocht voor veel geld chad smith: over een acteur die eind jaren tachtig naar Hollywood verhuist voor zijn filmsterdroom, maar erachter komt dat hij sprekend lijkt op een doorbrekende acteur, Brad Pitt, waardoor hij nergens voor te casten is. Geen idee waarom Brad Pitt het tot nu toe niet gemaakt heeft. Ooit kocht men het idee murder in the school for butlers. Een schijnbaar simpel idee, als je bedenkt dat in de detectiveverhalen van Agatha Christie de butler het vaak gedaan heeft. Hier was het idee: er is een moord gepleegd in de school voor butlers. Wie heeft het gedaan? De butler. Maar welke butler? — dat klonk leuker dan het was.
3 In hoeverre is zo’n gouden idee ook een garantie voor een goede ontvangst, bijvoorbeeld door het winnen van festivalprijzen of Oscars?
Hollywood is een keiharde business, net als de auto-industrie. Films zijn producten en die moeten verkocht. Minder commerciële films, zoals drama dat moeilijker in één zin valt aan te prijzen via advertenties, worden "verkocht" door ze prijzen te geven die veel aandacht trekken. Daarom zijn bijna alle Oscarfilms van het genre drama en zie je zelden succesvolle actiefilms of komedies Oscars krijgen.
4 Kunt u een Nederlandse film noemen die gebaseerd is op een gouden filmidee?
flodder, spoorloos en het paard van sinterklaas zijn drie hele goede voorbeelden. Deze films hadden geen filmsterren op tv nodig die reclame maken. Het publiek kwam op het (gouden) idee af.
5 Welk idee van u in het verleden kwam het dichtst in de buurt van een gouden filmidee?
Ik heb helaas zelf nog nooit een gouden filmidee mogen krijgen. Ik hoor dat mensen zo’n idee vaak op de wc krijgen. Ik zou er bijna vaker voor naar de wc gaan, als ik zeker wist dat ik dan zo’n idee zou krijgen.
Olga van Ditzhuijzen