Take 5: Brandweermannendroom

  • Datum 04-01-2016
  • Auteur
  • Deel dit artikel

De eerste lange film die regisseur Jaap van Heusden (1979) maakte, is meteen geselecteerd voor het Filmfestival Rotterdam. In de telefilm win/win gokken jonge optiehandelaren met miljoenen aan de Zuidas, het financiële hart van Amsterdam. Een fijn drama middenin de kredietcrisis.

1 Je eindexamenfilm ingewikkeld verhaal eenvoudig verteld uit 2005 werd genomineerd voor de Student Academy Awards en geselecteerd voor Cannes, de One Night Stand ooit werd genomineerd voor een Gouden Kalf en win/win gaat 1 februari in première in Rotterdam. Verandert alles wat je doet in goud?
Tja, het gaat tot nu toe wel goed. Vooral Rotterdam vind ik echt fantastisch, dat is een festival met een aureool erboven. Maar het gaat me nog te langzaam, ik ben vier jaar bezig en heb nog zoveel verhalen te vertellen.

2 Hoe raakt een filmmaker verzeild in een film over aandelenhandelaren?
Ik wilde op mijn twaalfde eigenlijk naar Nijenrode, een of andere MBA halen en dan de politiek in. Dat was mijn brandweermannendroom. Maar ik ben ook altijd bezig geweest met verhalen en foto’s maken, rond mijn vijftiende besloot ik om daarvan mijn beroep te maken. De fascinatie voor de financiële wereld is wel altijd gebleven. Een goede vriend van mij werkt op de Zuidas en fungeerde voor mij als gids, hij kan goed reflecteren op het leven van die jongens daar. Een aandelenhandelaar heeft geen anonieme functie in een grote organisatie, alles valt of staat met zijn keuzes. Je maakt winst, of verlies. That’s it.

3 Je wilde deze film, over een jonge getalenteerde beurshandelaar en zijn ondergang, al maken vóór de financiële crisis uitbrak; is het verhaal nog beïnvloed door de kredietcrisis?
Niet echt, wel wist ik dat de tijd nu rijp was om de film echt te gaan draaien. Ik vond dat de media vaak een moraliserend toontje aansloegen over handelaren, terwijl het vaak zeer getalenteerde mensen zijn — meestal jongens onder de 35 — die ijzersterke analyses kunnen maken van consumentengedrag en de aandelenmarkt. Het is een keiharde wereld, je moet je kop erbij houden of je ligt eruit. Trading is the mental game, zeggen ze, you play against yourself. Maar de film gaat vooral over een rare snuiter die zich handhaaft in deze bijzondere biotoop.

4 Hoe heb je het scenario ontwikkeld?
Ik heb research gedaan in de Londense City en ontmoette daar een jongen die mij inspireerde bij het vormgeven van de hoofdpersoon Ivan. Ondanks alle ellende van de kredietcrisis heeft hij 100 miljoen voor zijn bank weten te verdienen. Hij heeft me binnengesmokkeld in zijn dealingroom zodat ik een indruk kon krijgen van zijn werk.

5 Inspireert het zakenleven je nog tot meer films?
Ik zou best in de traditie van een tv-dramaserie als Oud Geld een soort ‘Nieuw Geld’ willen maken. Maar ik ben bang dat het twee jaar van mijn leven zou kosten om dat te schrijven. En dan wel met diepgang en zonder clichés over snelle jongens. De aanpak van Tom Wolfe in zijn roman A Man in Full heeft me wel geïnspireerd, om op een journalistieke manier de feiten kloppend te hebben en toch een fictief verhaal te maken.

Olga van Ditzhuijzen