Nikolaj Lie Kaas en Anders Thomas Jensen over The Last Viking

‘Absurde humor blijft een gok en dat is het leuke’

V.l.n.r Mads Mikkelsen, Anders Thomas Jensen en Nikolaj Lie Kaas. Foto: Anders Overgaard

Hoe krijg je het publiek mee met het absurde verhaal van The Last Viking? Filmmaker Anders Thomas Jensen en hoofdrolspeler Nikolaj Lie Kaas vertellen: “Je moet de komedie uiterst serieus nemen om haar te laten slagen.”

Nikolaj Lie Kaas speelt een onverschrokken bankovervaller, Mads Mikkelsen zijn sukkeltje van een broer. “Iedereen die het scenario las, was ervan overtuigd dat het andersom zou zijn”, vertelt filmmaker Anders Thomas Jensen, die samen met Kaas op een zwembadterras in Venetië over The Last Viking (Den sidste viking) spreekt.

Die automatische gedachte heeft, denkt hij, waarschijnlijk iets te maken met de vorige film die het drietal maakte, Riders of Justice (2020). Daarin speelde Mikkelsen een stoere Navy SEAL en Kaas een introverte nerd. “Het bewijst alleen maar dat ze allebei beide rollen hadden kunnen spelen.”

Kaas kijkt sceptisch. Niet omdat hij complimenten ongemakkelijk vindt, maar omdat hij – quasi-serieus, natuurlijk – in twijfel trekt of Mikkelsen het ook klaar had kunnen spelen.

De twee acteurs hebben, zo blijkt, een vriendschappelijke rivaliteit. Al kwam dat vriendschappelijke pas later. Toen ze elkaar voor het eerst ontmoetten, vertrouwt Kaas het groepje filmjournalisten toe, gingen ze elkaar te lijf. “We ontmoetten elkaar op een feestje. We waren erg jong, erg ‘alfa’ en erg dronken”, herinnert hij zich. “Hij zei iets, ik zei iets, hij zei nog iets en toen belandden we op de grond. We zijn hier niet trots op, maar we bleven vechten totdat Trine Dyrholm ons met haar handtas sloeg. ‘Hou op! We mogen jullie allebei even graag!’, schreeuwde ze. Sindsdien hebben we nooit meer gevochten.” Het had zo uit een film van Anders Thomas Jensen kunnen komen.

The Last Viking

De eerste ontmoeting tussen Kaas en Jensen was minder dramatisch: ze ontmoetten elkaar gewoon in de studio. “Hij was de scenarioschrijver van een korte film waaraan we werkten”, vertelt Kaas. “We zeiden alleen ‘hoi’ tegen elkaar. Pas jaren later zijn we bevriend geraakt.” Jensen valt hem in de rede: “Maar we moeten daar wel aan toevoegen dat Nikolaj in die tijd heel weird was.”

“Dat klopt”, geeft Kaas toe. “Ik was een laatbloeier.” Ze lachen. Ze kennen elkaar goed. Hun gezinnen eten wel twee keer per week samen. “En niet alleen onze gezinnen,” lacht Kaas, “wij eten mee!”

Net zoals in het gesprek, zoeken ze in de film de humor op. “Ik speel graag met grote onderwerpen”, vat Jensen zijn aanpak samen. “Vaak worden filosofische vragen heel intellectueel benaderd, maar ik denk dat je het op een manier kunt doen die minder pretentieus of belerend overkomt, om deze kwesties ook herkenbaar te maken voor mensen die normaal gesproken niet in die onderwerpen geïnteresseerd zijn.”

‘Herkenbaar’ is misschien niet het woord dat je te binnen schiet bij een film van Anders Thomas Jensen. Neem The Last Viking. Als Anker (Kaas) wordt gearresteerd voor een bankoverval, gebiedt hij zijn broer Manfred (Mikkelsen) snel om het geld te verstoppen. Als hij jaren later uit de gevangenis komt, blijkt zijn broer te denken dat hij John Lennon is. En John Lennon weet niet waar hij het geld heeft verborgen. Dan moet het verhaal eigenlijk nog beginnen.

“Dit is een film vol gekke momenten”, geeft Jensen toe. “Hij wordt gedragen door Nikolaj die op deze momenten reageert. Het publiek identificeert zich met hem. Ik weet niet hoeveel reactieshots we van hem hebben, maar ik denk dat het er wel vijftig zijn. Er zijn maar weinig acteurs die zoveel verschillende soorten reacties kunnen tonen.”

Een gok
Hoe zorgt hij er dan voor dat zo’n absurd verhaal ‘herkenbaar’ blijft? “Ik heb geen beter antwoord dan: herschrijven, herschrijven, herschrijven, repeteren, repeteren, repeteren”, zegt Jensen. “Iedereen die het scenario las, zei dat het moeilijk zou worden dit over te brengen. Hoe kun je geloven dat iemand voortdurend uit het raam springt en het overleeft? Er is geen recept. Als je echte emoties weet aan te boren, als je het publiek kunt pakken door middel van gevoel, dan ben je een heel eind op weg.”

“Het gaat er uiteindelijk om dat we het serieus aanpakken”, vertelt Jensen. “We moeten accepteren dat dit hun realiteit is, dat dit voor de personages echt gebeurt. Ja, het is absurd, maar niet voor hen. Je moet de komedie uiterst serieus nemen om haar te laten slagen. Het moet puur zijn, anders werkt het niet.”

“Het is niet zo eenvoudig, want je weet nooit of je het publiek wel meekrijgt”, voegt Kaas toe. “Het draait allemaal om het gevoel dat je in je onderbuik hebt als je het aan het maken bent. Natuurlijk optimaliseer je het tijdens het monteren, maar het blijft een gok. Dat is juist het leuke ervan, je weet nooit helemaal of je het klaarspeelt.”

En is het gelukt? “Dat weten we niet”, geeft Jensen toe. Als journalisten uit de groep vertellen over het daverende applaus na afloop van de persvoorstelling, slaken Kaas en Jensen een opgeluchte zucht.


The Last Viking draait vanaf 4 december 2025 in de Nederlandse bioscoop.