Hollandse Nieuwe 2019: Mischa Kamp over Kapsalon Romy

'Ik hoop op films die voor zowel acteurs als publiek uitdagend zijn'

Mischa Kamp (foto: Angelique van Woerkom)

In de reeks Hollandse Nieuwe komen negen makers aan het woord wier films op de 39ste editie van het Nederlands Film Festival in première gaan. Mischa Kamp maakte met Kapsalon Romy een film over hoe verschillende generaties met de ziekte Alzheimer omgaan.

Waar gaat je film over?Kapsalon Romy gaat over een oma die haar kleindochter Romy na school moet opvangen in haar kapsalon. Oma Stine (Beppie Melissen) doet dit met frisse tegenzin om haar dochter Margot uit de brand te helpen na een scheiding. Romy en oma Stine zitten met elkaar opgescheept. Maar dan neemt Stine de tienjarige Romy in vertrouwen over haar toenemende vergeetachtigheid, en dat verandert hun relatie.”

Waarom wilde je deze film maken? “De speciale band tussen oma Stine en haar kleindochter Romy intrigeerde me. Hoe deze twee mensen, zo verschillend van leeftijd en in levensfase, steeds dichter bij elkaar komen. Daarnaast is het een belangrijk verhaal over hoe verschillende generaties met de ziekte Alzheimer omgaan.”

Mijn volgende film wordt nu eens… “een psychologische thriller. Het is altijd weer spannend wat de volgende film gaat worden. Ik werk nu aan de ontwikkeling van een psychologische thriller. Maar ook aan een film over een liefdesrelatie, waarbij een van de personages een oorlogstrauma heeft. Er zijn ook plannen om weer een documentaire te maken, dat zou best fijn zijn. Na het realiseren van een speelfilm komt er altijd weer een periode dat ik verlang naar het maken van een documentaire. En vice versa.”

Wat heeft de Nederlandse film nodig? “Niet te arty maar ook minder hapklare films. Films gemaakt met een hart (maar dan niet in de titel), die voor zowel acteurs als publiek uitdagend zijn. Én filmeducatie op scholen, kennis over filmgeschiedenis, genres en scripts. Net als literatuurles op scholen, moet er naast de boekenlijst ook een filmlijst met (Nederlandse) films komen. Je leert op school ook gedichten lezen en schrijven, zo zou je ook een film kunnen analyseren of met alle mediamiddelen van tegenwoordig leren hoe je met beeld en geluid een verhaal kan vertellen.”

Herinner je je een bepalend filmmoment in je leven? “Voordat ik naar de Filmacademie ging, begin jaren negentig, zag ik de documentaire Hans, het leven voor de dood in de bioscoop. Louis van Gasteren had een documentaire gemaakt over de dichter Hans van Sweeden die op 24-jarige leven zelfmoord had gepleegd. Van Gasteren interviewde allemaal vrienden en familie van hem. Het is een bijzonder tijdsbeeld waarbij Hans ook in een LSD-trip was blijven hangen. Dat had behoorlijk wat impact, niet alleen omdat ik zag hoe je een persoonlijke documentaire over een vriend kon maken maar ook omdat ik dacht: ‘Ik blijf maar ver weg van de drugs.’
En Bye, een documentaire van en over fotograaf Ed van der Elsken die zijn eigen sterfbed filmt. Dat zal ongeveer in dezelfde periode zijn geweest. Het was schokkend, maar ook zo fascinerend dat je met het medium film zo dicht bij het echte leven kon komen. Ik wil in mijn films ook altijd dat het publiek heel dicht bij de personages komt.”


Kapsalon Romy gaat op 29 september in première op het Nederlands Film Festival en draait vanaf woensdag 2 oktober in het hele land in de bioscoop.