Hollandse Nieuwe 2023: Dario van Vree over I’m Perfectly Fine
'Goed genoeg is ook echt goed genoeg'

Dario van Vree. Foto: Bouwine Pool
In de reeks Hollandse Nieuwe beantwoorden makers wier films op de nieuwe editie van het Nederlands Film Festival in première gaan elk dezelfde vijf vragen.
1. Waar gaat je film over? “I’m Perfectly Fine gaat over Maya, een jonge vrouw die ondanks haar ‘perfecte’ leven van het ene op het andere moment totaal instort. Haar innerlijke stem, die haar al die jaren vooruitgeholpen heeft, blijkt erg duistere kanten te hebben. Maya moet zichzelf opnieuw uitvinden en accepteren dat ze niet meer perfect kan zijn en dat goed genoeg ook echt goed genoeg is. Het verhaal is gebaseerd op het stripdagboek Burn-out Diary van Maaike Hartjes, die ook de art direction van de film heeft gedaan.”
2. Waarom wilde je deze film maken? “Maaike vertelt in haar strip van heel dichtbij, met prachtige beelden, hoe het is om in een burn-out te belanden. De twijfels en verwarde innerlijke dialogen, de emoties en complexe relaties (in de eerste plaats de relatie met jezelf), zijn zeer herkenbaar. En zeker niet alleen voor hen die zelf opgebrand zijn. Bijna iedereen lijkt tegenwoordig te worstelen met stress en hoge verwachtingen. Het verhaal vroeg er gewoon om een animatiefilm te worden die ook dat grotere publiek kan bereiken. De film duurt ook maar dertig minuten, dus is erg geschikt voor gehaaste mensen.”
3. Ooit maak ik nog eens… “Ik werk al een tijd aan een verhaal over het spiritisme, een rauwe, duistere komedie die zich afspeelt in het Amsterdam van de late negentiende eeuw, historische fictie dus. Het spiritisme was in die tijd een hype. ‘Mediums’ lieten mensen geloven dat ze met de doden in contact konden treden door middel van allerlei trucs. Ik wil met animatie verbeelden hoe die illusionisten zo veel mensen wisten te misleiden. Het verhaal heeft parallellen met wat er in de hedendaagse samenleving gebeurt. Of het nou een langspeelfilm of een serie wordt, een aanzienlijk animatieproject van de grond krijgen heeft altijd heel wat voeten in de aarde.”
4. Waaraan ontbreekt het in de Nederlandse film? “We missen een vitaal (co)productieklimaat voor animatieseries. Series bieden continuïteit en de mogelijkheid om meters te maken. Dat heb je nodig om een fundament te bouwen waarop de animatiesector tot volle bloei kan komen. Er is verbetering, maar het gaat te langzaam. Met name de omroepen zouden meer oog mogen hebben voor het animatietalent dat we hier in huis hebben en het medium animatie an sich.”
5. Wat was een bepalend filmmoment in je leven? “De eerste keer dat ik een animatie maakte. Ik wilde striptekenaar worden, maar toen ik die paar lijntjes op papier zag bewegen en tot leven komen… Dat was een soort mystieke ervaring die me niet meer losliet. De eindeloze mogelijkheden. Maar animatie kost heel veel tijd en moeite. Ik kwam er dan ook al snel achter dat het juist belangrijk is om scherpe keuzes te maken voordat je je ergens in stort. Want je wilt niet zelf instorten.”