Hollandse Nieuwe 2020: Philip Vermeulen over More Moiré²

Philip Vermeulen (foto: Julia Schmitz)

In de reeks Hollandse Nieuwe beantwoorden makers wier films op de veertigste editie van het Nederlands Film Festival in première gaan elk dezelfde vijf vragen. Philip Vermeulen vertelt over zijn installatie More Moiré², genomineerd voor het Gouden Kalf Beste Interactive.

1. Waar draait je installatie om? “De installatie More Moiré² is een panoramische ganzfeld-ruimte, zonder horizon of een punt waar je op kan focussen. Met daarin een grote cinematische ovale ruimte vol met abstracte fysieke moiré-patronen die tegen je retina klotsen. Het gaat over perceptie, de fysieke eigenschappen van moiré, licht en geluid en de spanning tussen de ervaring van lichaamsloze digitaliteit en materiële lichamelijkheid. Daardoor triggert het je om te kijken en ermee te versmelten.”

2. Waarom wilde je deze installatie maken? “Zoals de titel al zegt dit is nummer ². De eerste had ik gebouwd toen ik nog studeerde aan de ArtScience Interfaculty. Daar kwam ik erachter dat als je door het moiré kijkt, je een egale, ganzfeld-achtige structuur nodig hebt.”

3. Mijn volgende werk wordt nu eens… “Iets kleiners.”

4. Wat heeft de Nederlandse film nodig? “Meer experimentele installaties!”

5. Wat was een bepalend filmmoment in je leven? “Ik ben een geweldige fanboy van Kurt Hentschläger. Hij had een paar jaar geleden een supervet werk in de grote hal van Berghain. Helemaal pikkedonker. Met een gigantisch LED-bord dat zo heel af en toe een flitsje geeft. Dit geeft zo’n gigantisch nabeeld dat je schommelt tussen je innerlijke wereld en de fysieke wereld.”