Hisko Husling over Kurt Cobain: Montage of Heck

Thuiswedstrijd­­­­­

Hisko Hulsing over Kurt Cobain: Montage of Heck

Kurt Cobain: Montage of Heck is niet de zoveelste documentaire over Kurt Cobain. Niet eerder kreeg een filmmaker onbelemmerd toegang tot de privé-archieven van de legendarisch Nirvana-zanger. Grasduinend in het materiaal vond regisseur Brett Morgen niet eerder uitgegeven cassettes die uiteindelijk de spil van de film zouden vormen. De Nederlandse animator Hisko Hulsing maakte de adembenemende animaties die als achtergrond voor die opnames dienen.

Hisko Hulsing staat in zijn studiootje in Amsterdam-Oost. Overal liggen prints, staan schilderijen. Een skelet houdt de wacht bij de achterdeur. Hulsing lacht: “Toen Brett er achter kwam dat dit mijn studio was zei hij dat hij me natuurlijk nooit had ingehuurd als hij had geweten dat ik in feite een animatie- regisseur en kunstenaar ben, geen producent. Hij dacht dat ik een heel team achter me had! Ik snap wat hij bedoelt: het was een monsteroperatie.”

Dat had Hulsing niet kunnen vermoeden toen hij na een vertoning van een film waar hij aan meewerkte een mailtje kreeg. “Toen Last Hijack in première ging in Berlijn, schreef de Variety een lovende recensie, waarin ook Junkyard [de korte film van Hulsing uit 2012] genoemd werd. Zat er de dag daarop een mailtje van ene Brett Morgen in mijn inbox: ‘I admire your work.’.”

Op het lijf geschreven
“Mijn stijl is realistisch en rauw. Als je goed kijkt dan zie je de penseelstreken. Maar wat volgens mij Brett vooral aantrok aan mijn werk is dat er in mijn karakters een bepaalde gevoeligheid, een kwetsbaarheid zit. De muziek van Kurt Cobain was rauw, maar hij zat ook behoorlijk in de knoop. Een combinatie van heftig en gevoelig. Die onzekerheid, die depressie die je kan hebben in je tienerjaren — daar heb ik toevallig al drie films over gemaakt. Dus zodra ik dat hoorde wist ik dat dit project mij inhoudelijk en visueel op het lijf geschreven was. Maar ja, toen moest ik nog beginnen. Het bleek uiteindelijk wel wat zwaarder te zijn dan ik had verwacht.”

“Want toen we eenmaal aan het werk gingen, bleek Brett er niet echt van gediend als ik de vrijheid die ik dacht te hebben ook nam. Ik ben als regisseur superperfectionistisch Dit was de eerste keer dat ik als animator in dienst stond van een andere regisseur. En dan ook nog eens een regisseur die zelf superperfectionistisch is. Elke doordachte beslissing die ik nam, werd door hem  nog eens op de korrel genomen. Inhoudelijk was het dus een thuiswedstrijd, maar de samenwerking bleek nog best ingewikkeld.”

Testscreening
De arbeidsintensiviteit van Hulsing’s stijl zorgde bovendien voor tijdsdruk. “Over Junkyard heb ik zes jaar gedaan! Ik wist dat de deadline voor de film Sundance was, maar ik kreeg maar geen groen licht om te gaan animeren. Dat kwam pas eind augustus. Toen had ik nog maar vier maanden de tijd. Voor de hoeveelheid werk die me toen de doen stond, zou ik normaal drie jaar nodig hebben… Dus ben ik een team gaan samenstellen, dat uiteindelijk zou bestaan uit zeventien  geweldige animatoren uit vier verschillende landen.”

Ook tijdens het animatieproces bleef Morgen heel nauw betrokken. “Maar na twee maanden werken was er een testscreening in Los Angeles, met tachtig mensen, waaronder de familie van Kurt Cobain. Daar kwam uit dat 93% van de aanwezigen de film aan iemand zouden aanraden. Dat is een gigantisch percentage. De animatie zat er bij deze versie in onaffe staat in. Daarom was er vooraf tegen het publiek gezegd dat ze niet op de animatie hoefden te letten. Desondanks zeiden een heleboel mensen vervolgens dat onze animatie hun favoriete gedeelte was. Ik weet nog dat ik in een restaurant zat toen Brett me belde. Meestal als ik hem sprak had hij commentaar maar die avond vertelde hij drie kwartier lang over hoe fantastisch iedereen de animatie vond — het publiek, de zus van Kurt, Courtney, Frances [Bean Cobain, die ook een van de producenten van de film is]. Vanaf dat moment kreeg Brett meer vertrouwen in me en liet hij me vrijer”

Lovende kritieken
Uiteindelijk werkte Hulsing vier maanden lang, zeven dagen per week, veertien uur per dag aan Kurt Cobain: Montage of Heck. Maar het harde werk wierp zijn vruchten af toen de film in première ging op Sundance en wereldwijd lovende kritieken kreeg. “Ik heb niets met het ophemelen van drugsgebruik en die club van 27. Die hele romantiek van jezelf kapot maken, snel opbranden — ik vind het absolute bullshit. Maar Brett heeft de zelfmoord niet opgehemeld. Het is echt een film over Kurts leven geworden. Daar ben ik heel blij mee. De film raakt me echt. De eerste keer dat ik ‘m zag liepen de tranen me over de wangen. Terwijl ik geen Kurt Cobain fan ben.”


De eenmalige vertoning van de documentaire op 23 april was zo snel uitverkocht dat Pathé meer voorstellingen inlast. Kurt Cobain: Montage of Heck verschijnt 3 juni op DVD.