Sundance Blog 1, 2025
Over Amerikaanse branden

Didn’t Die
Wilfred Okiche verslaat Sundance 2025 vanuit Park City, Utah. Met een schuin oog hield hij de branden in zijn woonplaats Los Angeles in de gaten.
In de paar jaar sinds de pandemie versloegen we Sundance als een filmfestival dat aan het opkrabbelen was. Er waren minder bezoekers dan voor de pandemie (er werd wel een online viewing platform geïntroduceerd), er werden minder deals gesloten en de industrie had nog steeds te maken met problemen in de productie-, distributie- en de vertoningsfase van films. Vorig jaar leek het beter te gaan met de handel, toen Netflix en Searchlight Pictures flink wat geld uitgaven aan mainstreamtitels als It’s What’s Inside en A Real Pain. Maar dit jaar voelde het festival helaas weer meer lowkey dan in die eerste jaren na de pandemie.
Sommige sterren reisden ondanks de vrieskou nog steeds af naar het pittoreske bergstadje Park City in Utah. Jennifer Lopez bracht de nodige ‘A-list celebrity buzz’ mee voor Kiss of the Spiderwoman, een remake geregisseerd door Oscarwinnaar Bill Condon. En Cynthia Erivo kreeg de Sundance Institute Visionary Award uitgereikt voor haar hoofdrol in Wicked. Maar er struinden opvallend minder toeschouwers over Main Street, het doorgaans rumoerige epicentrum van het festival. Hoewel dat ook het gevolg kan zijn van Slamdance, het kleinere, nog-meer-indie filmfestival dat dit jaar voor het eerst in Los Angeles plaatshad, na een laatste editie vorig jaar in Park City.
Over verhuizingen gesproken. Ook Sundance zelf zal binnen afzienbare tijd bekendmaken naar welke stad het verhuist nadat het huidige contract met Park City in 2027 afloopt. Drie steden hebben de shortlist gehaald. Utah blijft in de race met een bod waarin het festival deels in Salt Lake City en deels in Park City zal plaatsvinden. De twee andere kandidaten zijn Cincinnati in Ohio en Boulder in Colorado. Terwijl het festival die stap richting de toekomst zet, was ook de impact van de branden in Los Angeles dit jaar te merken. Na overleg had Sundance besloten om deze editie door te laten gaan, terwijl de grootste branden uit de geschiedenis van Californië de stad teisterden.
Los Angeles, vergis je niet, is sterk verbonden met bezoekers en de gasten van Sundance. Zowel de schrijver, producent, editor en camerapersoon uit het team achter Didn’t Die in de Midnight sectie van het festival, een film over een podcastmaker die tijdens een zombie apocalyps tegen een steeds kleiner publiek praat, verloren hun huis in de Altadena branden. (Meera Menon regisseerde eerder afleveringen van The Walking Dead, Westworld en Ms. Marvel.) Net als Isiah Saxon, die in de Family Matinee sectie debuteerde met The Legend of Ochi. A24 verschoof de Amerikaanse release van de avonturenfilm trouwens van februari naar april. Michelle Satter, een van de oprichters van Sundance en een rots in de branding van de Amerikaanse indiefilm, zag haar huis in vlammen opgaan door de Pacific Palisades branden.
De sfeer in park City was ook politiek geladen, ook al hadden publiciteitsmensen liever gezien dat hun cliënten geen politieke statements maakten. De terugkeer van Trump in het Witte Huis en de bizarre gebeurtenissen sinds 20 januari bleven de gesprekken beheersen. Voormalig minister-president van Nieuw Zeeland Jacinda Ardern stond centraal in de documentaire Prime Minister, een kroniek van de periode dat ze het land leidde. Ardern wilde niet direct commentaar geven op Trump maar benadrukte wel het belang van empathie en respect in het landsbestuur. Sarah Jessica Parker, bekend van Sex and the City, sprak zich fel uit tegen het grote aantal boeken dat door Amerikaanse conservatieven werd verboden. Parker is een van de producenten van de veelbesproken documentaire The Librarians, die een groep bibliotheekmedewerkers volgt die zich verzetten tegen pogingen van conservatieven om boeken over racisme en seksualiteit uit scholen en bibliotheken te weren. Andere documentaires, zoals Khartoum, GEN_ en Free Leonard Peltier, verkenden de achtergronden van oorlogen, verzetsbewegingen, gender en het recht op abortus.