Cinekid Industry Forum 2019 (2)

Filmhuis Den Haag keert de trend

De club van lelijke kinderen

Op het Cinekid Industry Forum komt de internationale kinderfilmindustrie bij elkaar. Filmhuis Den Haag presenteerde zich er als schoolvoorbeeld van het programmeren van kinderfilms.

“Goeie koffie!”, is het eerste dat Josien Buijs, hoofd marketing van Filmhuis Den Haag, antwoordt op mijn vraag hoe je kan zorgen dat het ook voor de ouders plezierig toeven is als ze hun kind naar een kindervoorstelling hebben gebracht. Ze is halverwege haar presentatie aan tafel 11 van het Cinekid Industry Forum. Daarin vertelt ze hoe Filmhuis Den Haag de afgelopen jaren kinderfilm tot een belangrijk onderdeel van de programmering heeft gemaakt, en hoe ze hebben uitgevonden hoe je de publiekswerving het beste aanpakt.

Filmhuis Den Haag kreeg in 2015 de Europa Cinemas Award voor beste programmering. Het filmtheater heeft vijf doeken, een café en restaurant en twee studio’s voor filmeducatie. De uitdagingen voor dit filmtheater zijn hetzelfde als overal. Onder meer slechte spreiding van nieuw uitgebrachte titels over het jaar, en het moeizame opboksen tegen de grote Amerikanen met reusachtige marketingbudgetten.

Het motto van Buijs is: doe wat voor de hand ligt, neem praktische hindernissen weg. Zorg dat het gezellig is in het Filmhuis, dat kinderen er kunnen spelen en dat er van alles te beleven is. Compenseer daarmee het ontbreken van een groot marketingbudget. Dus programmeer een kinderfilm niet ’s middags als de ochtend handiger voor de bezoekers is. Zorg dat de meegekomen ouders zich in het filmtheater op hun gemak voelen, dat het een plek is waar ze iets kunnen eten of drinken en waar ze graag komen, ook als er voor hen geen filmbezoek aan vast zit. Zorg dat het voor de kinderen een levendige plek is waar meer te doen is dan alleen een film zien. En wees aardig voor de kinderen. Doe niet moeilijk als ze in de pauze wat luidruchtig zijn en rondrennen.

Wat het onregelmatige aanbod betreft: ook daar hoef je je niet bij neer te leggen. Verrijk het programma met klassiekers. Vertoont Pathé The Big Friendly Giant? Haal dan andere Roald Dahl-verfilmingen van de plank. Goeie kans dat veel ouders die nog kennen. Ook filmeducatie en samenwerking met scholen zijn manieren om kinderen binnen te krijgen en publiek voor de toekomst te kweken. In de schoolvakanties organiseert Filmhuis Den Haag workshops.

Buijs en het Filmhuis-team hebben het allemaal al doende moeten leren. Troefkaart is de samenwerking met allerlei plaatselijke organisaties en initiatieven. De Betovering, het internationale kunstfestival voor kinderen dat iedere herfstvakantie in Den Haag plaatsvindt, is een manier om nieuw publiek te trekken. Een ander succes is de samenwerking met bibliotheken, waaronder die in Schilderswijk, een buurt waaruit doorgaans weinig kinderen de weg naar het Filmhuis vinden. ‘Boeken om naar uit te kijken’, heet de gezamenlijke actie, waarbij iedere maand in de bibliotheek en het filmhuis één verfilmd kinderboek centraal staat. Allemaal verzamelen bij de bieb en dan samen naar de film. Straks, in december, gaat dat naar De club van lelijke kinderen.

Dan natuurlijk de voor de hand liggende vraag: in Nederland neemt het bezoek aan kinderfilms af. Merken ze dat ook in het Filmhuis? Het antwoord is kort maar krachtig: “Nee, het groeit.”