Het nieuwe kijken #78

Eenoog

Valhalla Rising

Sinds ik een bedrijf heb besteed ik van alle sociale netwerken de meeste tijd op LinkedIn. Waarschijnlijk omdat dit voelt als ‘werk’ in plaats van werk-ontwijkend gedrag. Facebook is een opgedroogd riviertje waar niemand nog iets persoonlijks post. Het enige wat ik er zie zijn goedbedoelde statements over racisme of klimaatverandering. Van Instagram krijg ik honger, zin in vakantie en de aandrang om overbodige lifestyledingetjes te kopen. Bij die twee kan ik dus het beste wegblijven.

Nee, dan LinkedIn, het Gustav Mahlerplein onder de sociale apps, waar je heerlijk je onpersoonlijke professionele zelf kunt zijn. Iedereen heeft het er over z’n werk, probeert er de kunst van het tactvol opscheppen onder de knie te krijgen en benadert andere mensen met maximale hoffelijkheid. Een grijs-blauwe wereld, gebouwd op welbegrepen wederzijdse belangen. Ik voel me er als een vis in het water.

Sinds een maand heeft LinkedIn een nieuwe feature die gekopieerd lijkt te zijn van Snapchat en Instagram: stories die na 24 uur verdwijnen. Je ziet bovenin de app nu van die bolletjes die een inkijkje geven in het leven van een van je contacten. Voor de stories gebruik je video’s en foto’s die je op je smartphone maakt, aan te vullen met eigen teksten of leuzen als ‘tip van de dag’, ‘home office’ of ‘beste collega ooit’. Het is bedoeld om het platform dat zucht onder voorspelbaarheid een injectie van spontaniteit te geven. Veel tijd stoppen in het componeren van de ideale story heeft weinig zin omdat het toch snel weer verdwijnt.

Het lullige voor LinkedIn is dat ze deze nieuwe feature net lanceerden op het hoogtepunt van passiviteit voor professioneel Nederland. Alle kantoortypes hadden corona-huisarrest. Dynamisch beeldmateriaal om zelf te publiceren was amper voorhanden. Tot nu toe was het dus zeer rustig in het prominente Stories-balkje bovenin mijn LinkedIn-app. Af en toe verscheen er iets van een bevriende redacteur die werkt voor LinkedIn of een aarzelende eerste aanzetje van iemand uit de communicatiewereld. Dit is een gouden kans voor wie nu wil opvallen. Welke eenoog wordt koning van LinkedIn stories?

Geschreven door Ebele Wybenga