Het nieuwe kijken #59
Portrait Mode
In de strijd om onze schermtijd introduceerde Instagram afgelopen zomer een nieuwe service: Instagram TV. Je zou het kunnen zien als de YouTube voor het mobiele tijdperk. Elke Instagram-gebruiker kan nu op ‘IGTV’ verticale video’s van maximaal een uur lang uitzenden.
Dit is vooral goed nieuws voor populaire influencers en internetsterren die tot nu toe hun geld verdienden met YouTube. Zij hebben met deze nieuwe tool een eigen televisiezender gekregen. Rechtsboven in de normale Instagram-app vind je een televisie-icoontje dat je naar deze videowereld leidt. Opvallend is dat de video’s lang mogen zijn. Jarenlang was ‘kort is goed’ het adagium voor online media. Nu kan het, wat de grote platforms betreft, niet lang genoeg duren, Facebook en consorten hebben er tenslotte belang bij om ons zo lang mogelijk aan onze schermen te kluisteren.
De andere interessante twist is dat de video’s op Instagram TV verticaal moeten zijn. Het blikveld van filmer en kijker is letterlijk vernauwd tot de proporties van een staand smartphonescherm. Voor sommige media die veel online video maken is deze kanteling ongemakkelijk. Ik volg bijvoorbeeld designwebsite Freunde von Freunden. Al swipend op Instagram TV kom ik van hen een horizontale video tegen die rechtop is gezet, waardoor ik mijn scherm moet draaien. De beelden zijn prachtig, maar de film valt door z’n formaat enorm uit de toon.
Deze clash tussen online video oude stijl en video nieuwe stijl gaat slachtoffers maken. Van webwinkel Mr. Porter kom ik filmpjes tegen die zichtbaar speciaal geproduceerd zijn voor Instagram TV: portrait mode van begin tot eind. Er is altijd een mannetje of vrouwtje in het midden, ten voeten uit of close-up, zoals influencers en hun kijkers het vermoedelijk graag zien. Onder de populaire kanalen zijn veel fitnessvideo’s, beautytips en schattige dieren. Dat wil niet zeggen dat je inhoudelijks niets kunt met dit formaat. Redacteuren van de Duitse krant Die Zeit maken verticale persoonlijke reportages. Omdat iedereen nog aan het experimenteren is, is de kijkervaring nog onrustig. Maar omdat het gebeurt op ons meestbegluurde scherm wordt dit vast geraffineerder. Zappen is swipen geworden.