Het nieuwe kijken #58
De merkfilm
Er is een genre video’s dat puur gemaakt wordt om mensen bij grote bedrijven een warm gevoel over zichzelf te geven: de merkfilm. Dit is geen commercial voor een specifiek product, maar een algemeen verhaal dat ongeacht over welk bedrijf het gaat een vast stramien volgt. Kies een willekeurige compositie van Philip Glass voor het achtergrondgeluid, druk op play en beeld je de volgende beelden in. Gewoonlijk begint de film met beelden van de moderne samenleving. Wolkenkrabbers uitstekend boven de mist, verkeer op fly-overs dat strepen van licht trekt, mensen in de metro turend naar het scherm van hun smartphone, wetenschappers in een lab. Een vaderlijke voice-over maakt een openingsstatement, meestal iets over ‘de veranderingen in de wereld die steeds sneller gaan’. We zien ontwapenende gezichten van echte mensen in beeld, een collage van wereldburgers die verwachtingsvol in de camera kijken. Hier zie je al dat er goed gelet is op diversiteit. Oud, jong, verschillende huidtinten, sproeten, landelijk en stedelijk, rebelse haarstijlen en conservatieve kledingkeuzes schieten voorbij.
Precies op dit moment wordt een probleem geïntroduceerd. Hoe zorgen we dat we dit tempo bijhouden? Hoe kunnen we voldoen aan steeds hogere verwachtingen van onze klanten? Na de mensenstroom volgt weer een vogelvluchtperspectief. Een moment van rust en reflectie. The bigger picture. Een wolkendek bekeken vanuit een vliegtuig. Een uitgestrekt, wuivend graanveld. Een hardloper op een bospad. Individuele verwachtingen en technologische vooruitgang moeten in balans gebracht worden met tijdloze waarden. Gelukkig is één bedrijf dat dit als geen ander kan. Dit is het punt waarop je voor eerst iets ziet van het bedrijf zelf. De productielijn met feilloze robots. Het blinkende hoofdkantoor. Een hoopvolle jonge manager presenterend in een boardroom. Een busje met het bedrijfslogo dat de poort uit scheurt.
Net voordat het een eenzijdige promoshow dreigt te worden gaat de verhaallijn weer een maatschappelijke richting op. “We doen dit niet alleen”, zegt de voice-over. “Maar met elkaar.” Een nieuwe stroom kleurrijke mensen komt in beeld, nu niet langer individueel maar in sociale situaties. “Nu en in de toekomst. Wij zijn er klaar voor.” Het logo zweeft boven een weidse horizon, de laatste noten pianomuziek sterven weg.
Ebele Wybenga