Het nieuwe kijken #20

Nooit meer rare reclame

Een van de grote genoegens van televisie is dat je daar nog wel eens een reclame ziet die niet voor jou bedoeld is. Voor een nieuw model KIA of Kukident kleefpasta bijvoorbeeld. Het geeft je een idee van de wereld buiten je eigen vertrouwde kringetje. Op internet is dit niet meer het geval. Je wordt hier zo goed in de gaten gehouden dat je vrijwel alleen nog wordt lastiggevallen met reclames die op jou zijn toegespitst. Die reis naar Griekenland waar je over hebt gemaild met vrienden keert terug als aanbieding op een banner. Omdat je geen relation­ship-status op Facebook hebt ingevuld word je bestookt met advertenties van datingsites. Heb je een keer een paar schoenen bekeken op Zalando dan blijft dit wekenlang opduiken in de reclameruimte van bijna elke website die je bezoekt. Met andere woorden: het net sluit zich om je heen. Je bent niet anoniem en kunt amper meer ontsnappen aan je eigen voorkeuren.
Hoe anders is dit bij televisie. De mismatch tussen je eigen smaak en het aanbod is hier vaak verfrissend groot. Tv is immers hard op weg om een medium voor bejaarden en werklozen te worden. Dat zie je terug in televisiecommercials, die een nieuw dieptepunt van lompheid en ongemakkelijke humor hebben bereikt. Maar er is een kentering in aantocht. Op tv is de reclame altijd aangepast geweest aan het soort kijkers dat het programma na het reclameblok gewoonlijk trekt. Dat gaat veranderen. Het schijnt dat een kwart van de televisies in Nederland al is aangesloten op internet. Dat betekent dat de reclametechnieken die op internet normaal zijn straks ook gebruikt kunnen worden op tv. Namelijk het vertonen van relevante reclame op basis van iemands internetgedrag. RTL Group kocht vorig jaar voor meer dan 100 miljoen euro een meerderheidsbelang in een bedrijf genaamd SpotXchange. Deze firma ontwikkelt ‘automated trading’-technologie. De adverteerder die het meest biedt mag reclame vertonen aan een persoon met een aantrekkelijk profiel. Bijvoorbeeld een Randstedelijke man met welstandsklasse X, leeftijdscategorie Y en interesses Z. Als dit straks ook normaal is op tv is het voorbij met verwondering over rare reclame.

Ebele Wybenga

Geschreven door Ebele Wybenga