Het nieuwe kijken #119

Lessen van het beest

Night Watch

Ebele Wybenga over wat hem opvalt op het kruisvlak van cinema en beeldcultuur.

Er zijn maar drie landen ter wereld die meer inwoners hebben dan het aantal abonnees van de populairste YouTuber, de 26-jarige Jimmy Donaldson. Deze doorsnee ogende jongen, bekend als MrBeast, heeft vanaf zijn puberjaren al zijn tijd obsessief geïnvesteerd in begrijpen hoe het algoritme van YouTube werkt en waar kijkers het gevoeligst voor zijn.

Zijn video’s zijn een mix van megalomane uitdagingen, melige stunts en bizarre vrijgevigheid. De meest bekeken MrBeast-video heeft 660 miljoen views. Dit jaar kwam door klachten van medewerkers naar buiten dat Donaldson een tirannieke baas is. Van zijn medewerkers eist hij dezelfde obsessieve houding als de zijne, blijkt ook uit het 36 pagina’s tellende handboek dat is uitgelekt: How to Succeed in MrBeast Production.

Matthijs van Nieuwkerk is een misdienaartje vergeleken met Donaldson en zijn manier van leidinggeven, dat voel je al in zijn eerste zinnen. Hier is Jimmy aan het woord, de selfmade keizer van YouTube, een man die geen geduld heeft voor ‘C-players’.

Hoe beroerd zijn interpunctie ook is en hoe verwerpelijk ook zijn bazige karakter, voor iedereen die iets met online video doet is deze gids een goudmijn. Het doel, schrijft Donaldson, is de allerbeste YouTube-video’s te maken. Niet: de mooist geproduceerde video’s. Vergeet Hollywood, negeer Netflix! 99 procent van de films zouden op YouTube jammerlijk falen, schrijft hij. Het vertrekpunt voor de hele productie, wat al vastligt voordat er ook maar een seconde gefilmd wordt, is de thumbnail en de titel van de video. Zijn adagium is: ‘hoe extremer hoe beter’. Het hele concept moet te vatten zijn in een plaatje en een kop, sensationeel en simpel zoals de voorpagina van een tabloid.

De eerste minuut van zijn video’s, die gemiddeld dertien minuten duren, is de belangrijkste. Hierin moet extreme hype gecreëerd worden, want de meeste kijkers haken in de eerste minuut af en dat kunnen er bij MrBeast zomaar tientallen miljoenen zijn. In minuut één tot drie wordt de belofte van de thumbnail waargemaakt, de stunt uitgevoerd. Minuut drie en zes moeten hoogtepunten zijn, met daartussen de indrukwekkendste scènes. Vanaf de zesde minuut blijven de meeste kijkers passief kijken.

Het einde moet altijd abrupt zijn en nooit vroegtijdig aangekondigd worden, want dat kost kijkers. Om kijkers tot het laatst vast te houden volgen veel van zijn challenges het stramien ‘last to leave’: wie het laatst zijn hand van de Lamborghini haalt mag ’m houden.

Geschreven door Ebele Wybenga