Zwarte parels en guilty pleasures

  • Datum 25-08-2011
  • Auteur Filmkrant
  • Deel dit artikel

Habemus Papam

Een nieuwe herfst. Een nieuw filmseizoen. Wat kunnen we verwachten dit najaar?

Hollandse Nieuwe
Het najaar is traditioneel de tijd dat de Nederlandse bioscopen overspoeld worden met nieuwe Nederlandse films. Veel daarvan gaan in première tijdens het Nederlands Film Festival dat van 21 tot 30 september weer in Utrecht plaatsvindt en traditioneel afsluit met de uitreiking van de Gouden Kalveren. De trend van een paar jaar geleden dat distributeurs hun Hollandse Nieuwe al voor het festival uitbrachten in de hoop een extra beetje publiciteit mee te pikken, lijkt weer een beetje gekeerd. Alleen De president (15 september) van Erik de Bruyn en Isabelle (22 sept.) van Ben Sombogaart gaan vóór of tijdens het festival uit. Openingsfilm De bende van Oss volgt aansluitend aan het festival op 29 september. De grote hoos volgt dan in oktober: Patatje oorlog van Nicole van Kilsdonk en de nieuwe Carry Slee-verfilming Razend van Dave Schram, Lotus van Pascale Simons en Jean van de Velde’s All Stars 2: Old Stars komen in dezelfde speelweek van 13 oktober. Later die maand gevolgd door De Heineken ontvoering van Maarten Treurniet (27 oktober). Code Blue (29 sept.) van Urszula Antoniak ging al in Cannes in première en trof daar liefhebbers (criticus Jean Roy vergeleek de film in L’humanité met Hitchcock en De Palma), weglopers (het publiek bij de persvoorstellingen) en mensen die de film onverschillig liet (Dan Fainaru in Screen Daily). Onder ons van Marco van Geffen won twee prijsjes van onafhankelijke jury’s in Locarno en gaat 10 november uit. En wat vinden de makers zelf?

De ene en de echte Sint
Sinterklaasfilms zijn niet meer weg te denken uit de Nederlandse filmherfst. Al komen ze nu al ver voordat de eerste pepernoten in de winkels liggen in de bioscopen. Ze moeten het immers van de herfstvakantie hebben, na vijf december is het over en uit. In dezelfde week geeft Johan Nijenhuis met Bennie Stout zijn weerwoord op de horrorsint van Dick Maas van vorig jaar en mobiliseerde Martijn van  Nellestijn weer een hele club BN-ers voor zijn eeuwigdurende Sinterklaas-reeks, die nu beloofd Het raadsel van 5 december op te lossen. Maar dan al op 5 oktober.

Venetië
Ook op het Lido gaat tussen 31 augustus en 10 september weer van alles in première wat we later in de Nederlandse filmtheaters kunnen verwachten. George Clooney opent met het politieke The Ides of March, zijn makker Steven Soderbergh gaat sciencefiction met Contagion en samen gaan ze op 20 oktober de strijd in de Nederlandse bioscopen aan. Roman Polanski (Carnage) volgt op 12 december),  Verder: David Cronenberg (A Dangerous Method, n.t.b.), Philippe Garrel (Un été brulant, n.t.b.), Steve McQueen (Shame, n.t.b), Emanuele Crialese (Terraferma, n.t.b) en Andrea Arnold (Wuthering Heights, n.t.b). Met een beetje pech wordt dat wachten tot na het Filmfestival Rotterdam. Lees ondertussen de festivalverslagen op filmkrant.nl

Films met nummers
Wie een beetje kan tellen heeft het al snel gemaakt in de filmwereld. Reken maar even mee. Final Destination 5 (25 augustus),  Apollo 18 (15 september), The Three Musketeers (13 oktober), Spy Kids 4: All the Time in the World(13 okt.), Paranormal Activity 3 (20 okt.), What’s Your Number (27 okt.), 11:11:11 (11 november), The Twilight Saga: Breaking Dawn – Part 1 (16 nov.), Happy Feet 2 (23 nov.), 30 Minutes or Less (24 nov.)

En waar we echt naar uitzien
Maar waar verheugt de Filmkrant-redactie zich op? Krenten in de pap en guilty pleasures. La fee (6 oktober) bijvoorbeeld van het trio Dominique Abel, Fiona Gordon en Bruno Romy dat met hun woordeloze vaudeville-films L’iceberg en Rumba de moderne erfgenamen van het visuele genie van Jacques Tati bleek. Of Habemus Papam (13 okt.) misschien niet de kritische Paus-film die je van Nanni Moretti zou verwachten, maar wel Michel Piccoli als Shakespeariaanse tragische heerser laat schitteren. Béla Tarrs laatste en Gouden Beer-winnende The Turin Horse (20 okt.) natuurlijk en Steven Spielbergs Kuifje (26 okt.). Rosto’s 30 minuten durende zwarte parel Het monster van Nix (27 okt.). Nuri Bilge Ceylans meesterwerk Once Upon a Time in Anatolia (3 november) En de Cannes-verrassing The Artist (24 november). Deze uitmuntende stomme-film-pastische was het sprankelende lichtpunt in het inktzwarte competitieprogramma van het afgelopen festival van Cannes. Tegen die tijd hopen we trouwens dat de Nederlandse distributeurs traditiegetrouw weer het hele releaseschema ondersteboven hebben gegooid met nieuwe aankopen en ander verrassends.

The Artist

Dana Linssen