Of Media and Men

  • Datum 13-11-2014
  • Auteur
  • Deel dit artikel

Letter to Jane

Het IDFA-programma Of Media and Men legt een vergrootglas op de media, en de invloedrijke rol die ze spelen bij de beeldvorming.

De onderwerpen van de documentaires waaieren uiteen van hacktivism en de vrijheid van informatievoorziening, de wankele juridische positie van klokkenluiders, en de dramatische lezersdalingen bij de papieren kranten. Naast Edward Snowden in Citizenfour laten nog meer klokkenluiders van zich horen. Jesselyn Radack en Thomas Drake uit Silenced van James Spione luidden net als Snowden de noodklok over illegale praktijken binnen de overheid en werden vervolgens als anti-patriottistisch criminelen behandeld. De documentaire 1971 laat voor het eerst de anti-oorlogsactivisten aan het woord die in 1971 documenten over illegale surveillancepraktijken uit een FBI-kantoor stolen.
Heel vermakelijk en toch ook wel ontluisterend is The Newsroom — Off the Record, waarin de redactie van de Deense boulevardkrant Ekstra Bladet de deuren van hun burelen opende. In hun overlevingsstrijd om de grote lezersdaling te keren nemen ze het soms niet al te nauw met de waarheid. Ook berichten ze een tijdlang dagelijks vol ontzetting over twee door Somalische piraten ontvoerde mannen, tegen alle adviezen van de familie en politici in, want dit zou het onderhandelingsproces alleen maar verstoren en het losgeld juist omhoog krikken.
Voor Paradocs selecteerde beeldend kunstenaar Aernout Mik een aantal documentaires over beeldvorming, naar aanleiding van Miks installatie Raw Footage, met oorlogsbeelden die de actualiteitenprogramma’s niet hebben gehaald. Vertoond worden sterke klassiekers als 1974, Une partie de campagne (Raymond Depardon), Dial H-I-S-T-O-R-Y (Johan Grimonprez), Letter to Jane (Jean-Luc Godard/Jean-Pierre Gorin), Punishment Park (Peter Watkins) en Videograms of a Revolution (Harun Farocki/Andreï Ujica), en ook het recente Maïdan (Sergei Loznitsa).

Mariska Graveland