Filmkrant tips: World Cinema Amsterdam

  • Datum 05-07-2012
  • Auteur
  • Deel dit artikel

Neighbouring Sounds

Cultureclash
Turkse Fatma woont in Wenen en is een moeder met principes. Haar familie is haar alles. Maar zelfs dat soort nobele beginselen kan aan het wankelen worden gebracht door de komst van een vreemdeling. Die vreemdeling is Ayse, een meisje uit Anatolië dat naar Wenen wordt gehaald als de tweede vrouw — of de ‘kuma’ uit de titel van de film — van de heer des huizes. Nieuwe familie dus. En zie daar maar eens mee om te gaan. Kuma opende dit jaar het Panorama van het Filmfestival Berlijn en viel daar op door de onsentimentele, niet-sensationele manier waarop de film het thema van polygamie aanpakt. Maar er is wel het een en ander aan de hand daar in dat gezin, wat de film na een rustige start, in een tweede helft vol heikele sociale kwesties nietsontziend aan het licht zal brengen.

Kuma | Oostenrijk/Turkije, 2012 | Regie Umut Dag, regisseur aanwezig tijdens het festival | 93 minuten | Te zien vr 17 aug 19.30, zo 19 aug 19.15

Braziliaanse droom
Brazilië is land in focus tijdens de derde editie van het World Cinema Amsterdam festival en Neighbouring Sounds (eerder dit jaar met de FIPRESCI-prijs van de internationale filmkritiek bekroond op het Filmfestival Rotterdam) is een uitstekend voorbeeld van hoe de Braziliaanse new wave omgaat met de filmische clichés die er de afgelopen jaren over het land de wereld in zijn geslingerd. Dus natuurlijk speelt de film zich af in zo’n semi-rustige middenklasse-wijk waar de komst van een particulier bewakingsbedrijf niet alleen de schijn van rust, maar ook de dreiging van misdaad met zich meebrengt. Knap en visueel zelfverzekerd debuut van kortfilmmaker Kleber Mendonça Filho speelt zich grotendeels in één straat af. Een reflectie over een leven achter muren, de verborgen onderklasse, architectuur en burengerucht. En over kijken en bekeken worden.

Neighbouring Sounds | Brazilië, 2012 | Regie Kleber Mendonça Filho, regisseur aanwezig tijdens het festival | 124 minuten | Te zien zo 12 aug 21.45, di 14 aug 21.45

Schip des doods
Tussen 2005 en 2010 probeerden maar liefst 30.000 West-Afrikanen in simpele bootjes de Atlantische Oceaan te trotseren om in Europa een beter bestaan op te bouwen. Onnodig om te zeggen dat het overgrote deel van hen de reis niet voltooide of in de golven het leven liet. La piroque, direct uit Cannes naar World Cinema Amsterdam, volgt Baye Laye, de schipper van zo’n ‘piroque’, zo’n simpele houten boot. Al snel verandert dat kleine houten schip van een vaartuig vol hoop in een schip des doods. Ruzies breken uit op dat veel te kleine oppervlak, mensen worden ziek en gaan dood. Het aftellen is al begonnen nog voordat ze hun doel hebben kunnen bereiken. Regisseur Moussa Touré maakte in Senegal naam als politicus en als geëngageerde filmmaker. La piroque biedt het beste van die twee werelden.

La piroque | Frankrijk/Senegal, 2012 | Regie Moussa Touré | 87 minuten | Te zien do 9 aug 17.30, vr 10 aug 19.45 uur (de Balie), za 11 aug 21.00

De wereld een dierentuin
De kleine Lana is als driejarig meisje in de Ragunan Zoo in Zuid-Jakarta achtergelaten en daar tussen de dieren, de bezoekers en de oppassers opgegroeid. Dat is het sprookjesachtige uitgangspunt van de surrealistische en maatschappijkritische tweede film van het Indonesische weerbarstige talent Edwin die eerder dit jaar in de competitie van het Filmfestival Berlijn in première ging. Door de komst van een goochelaar ontdekt de inmiddels volwassen Lana dat er ook nog een wereld buiten de muren van de dierentuin bestaat. Maar daar lijkt het met zijn entertainments- en exploitatie-industrie soms een nog veel grotere dierentuin. Postcards from the Zoo is bizar en geestig, maar ook mysterieus en sfeervol en Edwin lijkt er genoegen in te scheppen om onze verwachtingen met een glimlach onderuit te halen.

Postcards from the Zoo | Indonesië, 2012 | Regie Edwin, regisseur aanwezig tijdens het festival | 95 minuten | Te zien do 9 aug 22.00, za 11 aug 19.45 (Balie), zo 12 aug 16.00

Iran vanachter jaren tachtig-bril
Na het succes van het Iraanse echtscheidingsdrama A Separation vorig jaar op World Cinema Amsterdam presenteert het festival nu weer een sterke Iraanse film. A Respectable Family viel afgelopen Filmfestival Cannes op in de Quinzaine des Réalisateurs. De film volgt Arash, die sinds zijn vijftiende in ballingschap in Parijs heeft gewoond en nu naar Iran terugkeert om een gastcollege te geven. Voor de filmmaker een goede gelegenheid om de balans op te maken van de Iraanse Revolutie tot nu. Arash slaat het allemaal gade vanachter zijn jaren tachtig-bril.

A Respectable Family | Iran, 2012 | Regie Massoud Makhsi, regisseur aanwezig tijdens het festival | 90 minuten | Te zien za 18 aug 20.00 (slotfilm), za 18 aug 19.45 (de Balie), zo 19 aug 17.30, zo 19 aug 20.30 (de Balie)

De films zullen zoveel mogelijk worden ingeleid door redacteuren van de Filmkrant en worden gevolgd door nagesprekken met de regisseurs. Alle voorstellingen in Rialto tenzij anders aangegeven, tijden onder voorbehoud. zie voor de laatste programma-informatie worldcinemaamsterdam.nl