De koffie van David Lynch

Een damn fine flat white

Illustratie: Menah

You know, this is – excuse me – a damn fine cup of coffee”, aldus agent Dale Cooper in de originele Twin Peaks-reeks. Maar is de koffie die David Lynch sinds 2006 zelf op de markt brengt (en die bij EYE te koop is) eigenlijk zelf wel damn fine?

Black as midnight on a moonless night”, zo drinkt Cooper zijn koffie. En dat blijkt, als de mannen van de Amsterdamse koffiezaak Trakteren het pak ‘David Lynch Signature Cup Organic Espresso’ openmaken. Dit zijn middernachtelijke bonen; donker als een maanloze nacht.

Met zoiets kun je aankomen in Italië, waar espresso nog altijd zwaar gebrand en bitter gedronken wordt. Maar in moderne koffietrends wordt lichter gebrand, waardoor meer smaaknuances behouden blijven. Edward Beumer en Erik Oosterhuis maken daarom hun espresso met Lynch’ medium-roast ‘House Blend’. Want, zegt Beumer, “bij donkere branders zijn de filterkoffiebonen vaak ongeveer hoe wij espresso zouden doen.” Bovendien is de House Blend wat Cooper zelf zou kiezen, zei Lynch in een interview met Vice.

“Dit is prima koffie hoor”, zegt Beumer over de House Blend. “Donkerder dan wij hem zouden branden, maar het kan echt wel rotter. Dit is beter dan de meeste grand cafés serveren.” Lynch’ koffie is organisch, fair-trade — maar de smaak? Chocola, noten, constateert Oosterhuis. Droppig, is Beumers eerste indruk. Als ze hem zetten, krijgt ie een mooie crema.

Maar het blijft een erg stevige en scherpe espresso – Lynch is zelf een hardcore koffiedrinker, die jarenlang twintig koppen per dag dronk en pas onlangs minderde tot tien. Mijn hoofd wordt er, zeer Lynchiaans, een beetje raar van. Maar de flat white die de mannen er vervolgens mee maken bevalt me uitstekend – bij lichter gebrande bonen gaat de koffiesmaak soms ten onder in de melk. “Ik vind voor koffie met melk een donkerder boon ook lekkerder”, beaamt Oosterhuis. Ik zeg: een damn fine flat white.


Met dank aan EYE, Allegro Coffee Company (Thornton Colorado) en de heren van Trakteren.

Verder kijken
  • Fijne supercut van koffiemomentjes in de originele Twin Peaks-reeks.
  • Niet te missen: een piepklein miniserietje in vier delen van in totaal twee minuten uit 1993, als een Twin Peaks-spin-off met de originele acteurs, voor de damn fine Japanse koffie van het merk Georgia… in blikjes!
  • Weirde reclame uit 2011 waarin David Lynch zijn koffie bespreekt met een Barbie-poppenhoofdje dat hij met ongemakkelijke kracht in zijn hand geklemd houdt. Très Lynch.
  • Dit is daarentegen een bijna cliché Lynchiaans stukje huisvlijt (door de man zelf, dat wel) uit 2012. Oh no.
  • Amateuristisch filmpje met charmant simpel visueel effectje waarin Lynch zelf zijn “A+ gourmet coffee with incredible flavor” aanprijst. Ja duh.
  • Andrew Parkhurst regisseerde in 2015 deze aardige officiële (er zijn ook fan-werkjes) reclame voor Lynch’ koffie, met een ontploffende robot. Slogan: “It’s for people.
  • Deze reclame, ook uit 2015, is voor de Lynch koffiereclame-completist. De nogal pijnlijke, misschien grappig bedoelde nineties-esthetiek is het geesteskind van dochter Jennifer Lynch.