De 17de Filmbonzen Top 20

Bobo's en beeldbepalers

Illustratie Typex

Legenda
∞1 = positie 2017
↑ = stijger ten opzichte van 2016
↔ = onveranderd ten opzichte van 2016
↓ = daler ten opzichte van 2016
•1 = positie 2016
◊ = nieuw
± = aantal keer in de lijst sinds 1999

Wie hebben het voor het zeggen in de Nederlandse filmwereld? Wie verdelen het geld? En wie krijgen het geld? De Filmbonzen Top 20, tot stand gekomen in samenwerking met Het Parool, rangschikt de sterren vóór en de makers en bobo’s achter de camera. Er heeft een aardverschuiving plaatsgevonden: de lijst telt maar liefst zeven nieuwe noteringen.

Door Jan Pieter Ekker en Dana Linssen

∞1↔•1 Doreen Boonekamp ±17
Directeur Nederlands Filmfonds
Boonekamp is alweer acht jaar directeur van het Nederlands Filmfonds, de belangrijkste financier van Nederlandse films. Het fonds steekt zijn schaarse middelen niet alleen in Nederlandse (co)producties, maar ook in Film.nl, een online platform dat piraterij zou moeten tegengaan door consumenten naar beschikbare content van films en series te gidsen, en in de zogenaamde ‘cash rebate’. Die zorgde ervoor dat films als The Hitman’s Bodyguard, Racer and the Jailbird en Dunkirk deels in Nederland werden opgenomen, alhoewel een tip van de Nederlandse cameraman Hoyte van Hoytema de belangrijkste reden voor Cristopher Nolans komst naar Urk geweest schijnt te zijn. De evaluatie van de regeling is onverdeeld positief — door de regeling wordt ‘significant meer’ in de Nederlandse filmindustrie besteed — maar er is ook kritiek, natuurlijk. Volgens producent San Fu Maltha is het blijvende effect van Dunkirk en The Hitman’s Bodyguard voor de industrie ‘minimaal’; Dick Maas — een andere luis in de pels van het Fonds — twitterde dat van het geld dat Dunkirk van het Fonds ontving minstens twee Nederlandse films (waaronder een oorlogsfilm) gesteund hadden kunnen worden. #keuzes

∞2↑•3 Sandra den Hamer ±9
Directeur Eye Filmmuseum
Den Hamer had graag gezien dat er een voetgangerspassage onder het IJ zou komen om de enorme druk op de pontjes te verlichten, ze moet het waarschijnlijk doen met een brug. In EYE worden films vertoond zoals in iedere bioscoop, geweldige tentoonstellingen georganiseerd en ieder jaar een Filmbal, dat in tegenstelling tot het Gouden Kalveren Gala wél gezellig is. Het enige zorgenkindje is EYE International, dat in de persoon van Marten Rabarts verantwoordelijk is voor de internationale marketing en promotie van de Nederlandse film in het buitenland (en de vaderlandse Oscarinzendingen, waaronder Layla M. in de categorie Best Foreign Language Film). Op het afgelopen Filmfestival van Cannes schitterde de Nederlandse film weer door afwezigheid, maar stuurde EYE International te doen gebruikelijk tóch een ronkend persbericht uit: het ruimtelijk ontwerp van de stand was namelijk bekroond met de Special Grand Jury Prix Design Award.

∞3↑◊ Dertje Meijer ±1
Directeur Pathé Nederland
Je hoeft niks van film te weten om de baas te worden van de grootste bioscoopketen van Nederland (25 bioscopen in achttien steden), dat bewijst Dertje Meijer, die eerder dit jaar de Deen Lauge Nielsen opvolgde als directeur van Pathé. Onder leiding van Nielsen, die als adviseur verbonden blijft, moderniseerde, digitaliseerde en bouwde Pathé, waardoor het bioscoopbezoek fors steeg. Meijer — eerder werkzaam bij het Havenbedrijf Amsterdam, Schiphol en Fokker — is volgens CEO van Les Cinémas Gaumont Pathé Martine Odillard de juiste persoon om Pathé “verder te ontwikkelen en een volgende fase van groei in te loodsen”. Groei betekent bij Pathé meestal niet dat er plek is voor Nederlandse arthouse, maar Layla M. van Mijke de Jong werd door hoofd programmering Daniëlle Koot wél in haar zalen uitgebracht. Met resultaat: de film trok meer dan 30.000 bezoekers. Overigens is Koot ontevreden over de spreiding van Nederlandse films over het jaar. “Ze zitten allemaal op een kluitje, in de herfst en de kerst.”

∞4↔•4 Jet Bussemaker ±5
Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Lang duurt het niet meer, maar Jet Bussemaker is nog altijd minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. De afgelopen vijf jaar heeft ze de bezuinigingen van 200 miljoen euro op de cultuurbegroting uitgevoerd waartoe het kabinet-Rutte I had besloten, nu zou Bussemaker graag zien dat het volgende kabinet de ‘ravage’ in de cultuursector herstelt door fiks meer geld beschikbaar te stellen. Ze wil zich niet vastpinnen op een bedrag, maar stelt wel dat de 100 miljoen euro extra voor cultuur die haar partij in het verkiezingsprogramma voorstelt “een eind in de goede richting is.” De langverwachte evaluatie van het zogeheten btw-convenant, dat het stimuleren van de productie, verspreiding en vertoning van de Nederlandse film voor het publiek ten doel heeft, lijkt Bussemaker ook aan een volgend kabinet over te laten.

∞5↑•6 Bero Beyer ±3
Directeur International Film Festival Rotterdam
Zo invloedrijk als onder oprichter Hubert Bals wordt het nooit meer, maar doordat directeur Bero Beyer het aantal films én aantal Tiger Awards inperkte, groeit het prestige van het IFFR weer. Dat bleek onder meer uit de aanwezigheid van koning Willem-Alexander bij de wereldpremière van Double Play, de verfilming van Frank Martinus Arions succesroman Dubbelspel. Beyer stak zijn nek uit met de Tiger-selectie van Quality Time, het eigenwijze speelfilmdebuut van Daan Bakker, en ook in de overige programmaonderdelen kiest hij vaak voor Nederlands producties. Tot leedwezen van het Nederlands Film Festival, maar het wordt gewaardeerd door het publiek, bewees de tweede plek in de Publieksprijs van Het doet zo zeer, een documentaire van Heleen van Royen over haar dementerende moeder. “Spectaculair”, vond Beyer. “Ze kwam ontzettend dicht in de buurt van Moonlight, een film met acht Oscarnominaties. Hartverwarmend vind ik dat.”

∞6↓•5 Paul Verhoeven ±2
Filmmaker
Paul Verhoeven greep mis bij de Oscars, maar zijn Elle werd wél bekroond met twee Golden Globes. “Thanks for being so open-­minded”, zei hij tegen de leden van de Foreign Press Association, die zich niet hadden laten afschrikken door zijn controversiële, expliciete rape revenge-film. Elle dingt overigens niet mee naar de Gouden Kalveren; hij is niet Nederlands genoeg volgens de reglementen van het Nederlands Film Festival. Dat geldt waarschijnlijk ook voor zijn volgende film, Blessed Virgin, een drama over een lesbische non in het Italië van de zeventiende eeuw, die Verhoeven opnieuw met de Franse producent Saïd Ben Saïd gaat maken. Het scenario wordt geschreven door Gerard Soeteman, die eerder de scripts schreef voor onder meer Turks fruit, Soldaat van Oranje, De vierde man en Zwartboek en op het NFF het Gouden Kalf voor de Filmcultuur ontvangt. Dat Verhoeven helemaal terug is, bleek ook uit zijn voorzitterschap van de Gouden Beren-jury op het afgelopen filmfestival van Berlijn.

∞7↑•8 Simon Brester ±2
Film commissioner Amsterdam
Simon Brester maakt als filmcoördinator binnen- en buitenlandse filmcrews wegwijs in de Amsterdamse jungle van wetten en vergunningen. De stad wordt steeds populairder als decor: in 2014 waren er nog 1300 draaidagen voor films, series, reclames en videoclips, vorig jaar maar liefst 2500 en dat is dit jaar niet veel anders. Brian De Palma was voor Domino in Amsterdam; Clint Eastwood draaide op het Centraal Station een aantal scènes voor The 15:17 to Paris, zijn thriller over de verijdelde aanslag in de Thalys van Amsterdam naar Parijs. Het grootste project sinds Bresters aanstelling in 2010 was The Hitman’s Bodyguard: 2500 hotel­overnachtingen en werk voor onder meer cateraars, bloemisten en decorbouwers. Maar hoe groot een productie ook is en hoeveel geld er ook wordt meegebracht, soms gooit de Nederlandse Flora- en faunawet roet in het eten. Omdat er in de Oudezijds Achterburgwal een meerkoet lag te broeden, moest de voltallige crew van The Hitman’s Bodyguard een paar grachten verder aan de slag, op de Rechtboomssloot.

∞8↑◊ Jules van den Steenhoven en Sytze van der Laan ±1
Initiatiefnemers/bestuurders Dutch Academy For Film
Omdat er altijd gedoe was met al te eigenzinnige jury’s, worden de nominaties en winnaars van de Gouden Kalveren voor bioscoopspeelfilms en lange documentaires sinds 2015 bepaald door de leden van de Dutch Academy For Film. Maar er is nog altijd gedoe. Aangenomen werd dat de (349) leden van de DAFF voor grotere titels zouden kiezen, maar vorig jaar was Joost van Ginkels mozaïekfilm The Paradise Suite met drie Kalveren de grote winnaar. Omdat de Gouden Kalveren-competitie meer en meer gedomineerd wordt door arthousefilms heeft producent Frans van Gestel besloten de romcom Het Verlangen van zijn paradepaardje Joram Lürsen dit jaar niet in te schrijven: “Wij hadden er behoefte aan een jaartje over te slaan in deze appels-peren contest.” Zijn Layla M. is overigens wel gewoon van de partij.

∞9↑•12 Pim Hermeling ±4
Directeur September Film
September Film van Pim Hermeling is de belangrijkste distributeur van Nederlandse kwaliteitsfilms. September bracht het afgelopen jaar onder meer Tonio (met 7 nominaties een van de grote kanshebbers op de Gouden Kalveren), Bram Fischer (2), Broers, Quality Time (2) en Verdwijnen (1) uit in de Nederlandse bioscopen. Dit najaar volgen Tulipani van tweevoudig Oscar-winnaar Mike van Diem (de openingsfilm van het Nederlands Film Festival), Oude liefde van Nicole van Kilsdonk en Kleine ijstijd van Paula van der Oest. De laatste twee films gaan niet in Utrecht in première, maar op het Parool Film Fest., dat September organiseert in samenwerking met Het Parool en De FilmHallen. Later volgen ook nog La Holandesa van Marleen Jonkman en Beyond Words van de Pools-Nederlandse Urszula Antoniak (beide geselecteerd voor het gerenommeerde Festival van Toronto) en Niemand in de stad van Michiel van Erp. Zijn bioscoop Rembrandt in Arnhem is weer dicht, maar Hermeling blijft naar mogelijkheden zoeken om opnieuw een eigen theater te exploiteren. Daarnaast is hij bezig met een eigen productietak. Met Rotterdam, I Love You, een van de eerste projecten, liep hij wel een deukje op; het ambitieuze filmproject, waaraan zou worden meegewerkt door onder anderen Rutger Hauer, Martin Koolhoven, Atom Egoyan, Paula van der Oest en Barry Atsma, is tot nader order uitgesteld.

∞10↓•7 Martin Koolhoven ±5
Regisseur, scenarist en producent
Het Gouden Kalf voor de beste bijrol zal hij niet winnen met zijn vertolking van een zelfingenomen regisseur in Ron Goossens, Low Budget Stuntman, maar Martin Koolhovens western Brimstone, geproduceerd door N279 Entertainment, de Amsterdamse productiemaatschappij van Els Vandevorst en Koolhoven, is de gedoodverfde winnaar van het Kalf voor de beste film. Brimstone, die eind van de maand in de Engelse bioscopen gaat draaien, maakt kans op negen Kalveren en is ook nog in de running voor de European Film Awards, die eind van het jaar worden uitgereikt in Berlijn. Koolhoven zou een bijdrage leveren aan het prestigieuze project Rotterdam, I Love You, maar haakte af — nog voordat het project wegens financiële problemen on hold werd gezet — omdat hij de rechten van het verhaal dat hij wilde verfilmen niet kon krijgen. Hij werkt nu aan een thriller over de onafhankelijkheidsstrijd van Indonesië na de Tweede Wereldoorlog. “Het wordt een spannende, sexy thriller, met femmes fatales, duivelse verraders, corrupte politie en imperfecte helden.” De Amsterdammer vindt van alles op Twitter en neemt ook in interviews zijn collega’s graag de maat. “Of we maken films waarmee we Hollywood rechts passeren: liefst naar een bekend boek, met bekende gezichten, een liedje van een bekende zanger. Of we maken films over een vrouw van middelbare leeftijd in een identiteitscrisis waar we dan met een camera achteraan rennen in Amsterdam-Noord. De films daar tussenin, het middensegment, moeten worden terugveroverd”, zei hij in Playboy.

∞11↓•9 Frans van Gestel ±9
Producent-directeur Topkapi Films
Nadat ‘zijn’ film Publieke werken, vorig jaar de grote favoriet bij de Gouden Kalveren, geen van de tien nominaties had verzilverd, zegde Frans van Gestel, directeur van het Amsterdamse productiebedrijf Topkapi Films, zijn lidmaatschap van de Dutch Academy for Film op. Deze editie schreef hij de romcom De surprise niet in, maar Layla M. wel (vier Gouden Kalf-nominaties, de Nederlandse inzending voor de Oscar in de categorie Best Foreign Language Film én nog in de race voor de European Film Awards). Topkapi steunt jong (Filmacademie)talent met de Topkapi Films Fiction Award en produceerde Happy Hannah, het regiedebuut van scenariste Anne Barnhoorn, gemaakt in het kader van het NTR Kort!-project. Van Gestel droomt nog altijd van de rode loper in Cannes, maar werkt ook aan een film met Roel Reiné, die met zijn Marvel-serie Inhumans furore maakt in Hollywood. Volgend jaar gaat Topkapi ook een nieuwe film met Lodewijk Crijns opnemen, Bumperklever, en het regiedebuut van Halina Reijn. In samenwerking met Robert Oey wil Topkapi ook documentaires gaan maken.

∞12↑◊ Esmé Lammers en Dick Maas ±1
Beiden regisseur/scenarist
Met Soof 2 regisseerde Esmé Lammers het grootste kassucces van het afgelopen filmjaar (898.093 bezoekers, nul Gouden Kalf-nominaties); met Prooi leverde haar echtgenoot Dick Maas dan weer een van de grootste flops af: 30.850 bezoekers, een tiende van het verwachte aantal verkochte kaartjes (nul Gouden Kalf-nominaties). Voor Maas reden om op zijn Facebook-pagina blijmoedig te concluderen: “Gelukkig weet Esmé op de valreep het marktaandeel van ons gezin nog wat op te vijzelen.” Beiden hakken met regelmaat en graagte in op het Filmfonds; ze ergeren zich aan de enorme bemoeizucht van de subsidiënten, die meer vanuit de makers zouden moeten denken. “Met dit subsidieklimaat is het heel moeilijk om binnen ons taalgebied ambities te hebben”, aldus Lammers. “Alle betrokken partijen bemoeien zich inhoudelijk met van alles. Makers passen hun ideeën en scripts vaak aan omdat ze bang zijn anders een negatief subsidieadvies te krijgen.” Maas publiceerde nog maar eens een Flodder-­stripboek (Dochter Kees en de Opgewonden Standjes) en schreef een informatief, amusant en openhartig boek, boordevol tips en trucs, vakmatige uiteenzettingen en afrekeningen, dat genomineerd is voor de Louis Hartlooper Prijs voor de Beste Filmpublicatie.

∞13↓•11 Matthijs van Nieuwkerk ±11
Presentator De Wereld Draait Door
“We zitten weleens in films”, zei Matthijs van Nieuwkerk in een uitzending van DWDD, direct na een fragment uit Het verlangen, waarin Van Nieuwkerk (aangekondigd als ‘de populairste interviewer van Nederland’) en tafelheer Jan Mulder zich vergapen aan een nieuwe literaire sensatie, gespeeld door Chantal Janzen. Die zat naast Van Nieuwkerk, en werd vervolgens — naar goed DWDD-­­gebruik — uitgebreid geprezen. Van Nieuwkerk was óók als zichzelf te zien in Ron Goossens, Low Budget Stuntman, net als Humberto Tan, Giel Beelen en een stortvloed aan vaderlandse regisseurs, overigens. Zijn bescheiden filmcarrière — Van Nieuwkerk was ook al te zien in De gelukkige huisvrouw, Vox populi en Doodslag — zal zijn ingegeven uit liefde voor de Nederlandse film, waaraan hij ruimhartig plaats biedt in zijn program­­ma. “Aan tafel!”

∞14↑◊ Barbara Visser ±1
Artistiek directeur (ad interim) International Documentary Film Festival Amsterdam
Het zijn geen kleine schoenen om te vullen; beeldend kunstenaar/filmmaker Barbara Visser is de opvolger van IDFA-oprichter Ally Derks, die een jaar als ‘fellow’ in Berlijn is gaan wonen en werken op uitnodiging van de Duitse Robert Bosch Stiftung. Maar eng vindt ze het niet: “Ik vind het weleens eng dat ik het niet eng vind.” Of Visser, die eerder IDFA-bestuurslid en voorzitter van de Akademie van Kunsten was en bezig is met een film over het schilderij Who’s Afraid of Red Yellow and Blue van Barnett Newman, kans maakt om aan te blijven als directeur van ’s werelds belangrijkste documentairefestival, is niet duidelijk. Bij haar aanstelling liet het bestuur weten voornemens te zijn om in het eerste kwartaal van 2018 een nieuwe artistiek directeur te presenteren. De huidige zakelijk directeur Cees van ’t Hullenaar wordt vanaf 2018 algemeen directeur.

∞15↓•13 Alex en Marc van Warmerdam ±5
Scenarist/regisseur en producent
Tijdens het afgelopen Filmfestival van Cannes maakte producent Marc van Warmerdam bekend dat zijn broer Alex van Warmerdam aan zijn tiende speelfilm werkt. ‘Nummer tien’, zoals de werktitel luidt, moet een Nederlands, Duits en Engels gesproken film worden die zich in Nederland en Duitsland afspeelt, aldus Van Warmerdam. Over de plot wilde hij nog niks kwijt, maar naar verwachting wordt het de duurste speelfilm die ze tot nu toe hebben gemaakt. Marc van Warmerdam was in Cannes als coproducent van A Gentle Creature van Sergei Loznitsa, die was opgenomen in de hoofdcompetitie van het prestigieuze festival. Van Warmerdam pleit voor meer contact tussen regisseurs en kijkt jaloers naar Johan Nijenhuis, de meest succesvolle Nederlandse filmmaker van de eenentwintigste eeuw: “Terwijl het publiek van Alex met hem meegroeit, is de doelgroep van Nijenhuis jong: die vernieuwt zich om de vijf jaar. Ik denk dat je als Nederlandse filmer toch ook eens zou kunnen vragen hoe hij dat doet. Misschien steek je er wat van op.”

∞16↔•16 Marina Blok ±9
Eindredacteur NTR
De lijst van NTR-producties die op het Nederlands Film Festival te zien zijn is ellenlang; Marina Blok staat op de aftiteling van speelfilms (In Blue, Tonio, Layla M., Broers, Storm: letters van vuur), korte films (Happy Hannah, Nu of nooit! — Polska Warrior), televisiefilms (Vind die domme trut en gooi haar in de rivier, Limburgia, Jungle) en -series (Hollands Hoop 2), de ene keer als coproducent, de andere keer als eindredacteur. Samen met de VPRO en BNNVARA zet Blok zich al jaren in voor talentontwikkeling, met projecten als One Night Stand, De Oversteek en NTR Kort!. Zolang het nog duurt; het Mediafonds is verdwenen en wat het NPO-fonds precies gaat doen, is nog altijd niet uitgekristalliseerd.

∞17↑◊ Janusz Gosschalk ±1
Eigenaar en managing director Kemna Casting
In 2008 nam Janusz Gosschalk de leiding over Kemna Casting over van zijn neef Job Gosschalk, die het castingbedrijf in 2000 had overgenomen van oprichter Hans Kemna. Gosschalk cast alles, van films, tv-series, miniseries en korte films tot commercials; van Jaap van Heusdens In Blue en Joram Lürsens Het verlangen tot Leon de Winters peperdure KPN presenteert-serie Brussel en nu weer Roel Reiné’s historische filmepos Redbad 754 A.D.. De hoofdrol is toebedeeld aan Gijs Naber, die drie jaar geleden een Gouden Kalf won voor zijn rol in Aanmodderfakker, nu te zien is in Tulipani, Het verlangen, de tv-serie Penoza en volgend jaar in Thomas Acda’s Oh Baby en My Foolish Heart van Rolf van Eijk. Acteur Yorick van Wageningen vindt er wel wat van, dat je altijd overal dezelfde acteurs ziet: “Niemand durft te praten over de destructieve macht van het Kemna Casting-monopolie. Er werken aardige mensen daar hoor, maar het bedrijf staat niet in dienst van de acteurs. Er is maar één smaak, die van Kemna.”

∞18↔•18 Carice van Houten ±10
Actrice
Op de Comic Con in de Amsterdamse RAI was Carice van Houten onlangs een van de grote attracties: ze deelde handtekeningen uit à 30 euro. Voor hetzelfde bedrag mocht je ook op de foto met de kwaadaardige Game of Thrones-priesteres Melisandre. Zes weken na de bevalling van haar zoontje Monte stond Van Houten alweer op de set van Game of Thrones, vertelde Van Houten tegen de Britse krant The Telegraph. “Ik ben veel onzekerder geworden over mijn lichaam, helemaal na de bevalling en nu ik de 40 ben gepasseerd.” De wereldwijde faam die zeven seizoenen Game of Thrones haar bezorgde, leverde haar een bijrolletje op in de rammelende horrorfilm Incarnate en een rol in Domino, de nieuwe misdaadfilm van de Amerikaanse regisseur Brian de Palma. Ze maakte het nieuws bekend op Instagram: “Yup. This mommy’s back in the saddle.” In Martin Koolhovens Brimstone speelt ze een naar Amerika geëmigreerde Nederlandse vrouw, die op een gegeven moment een ijzeren bit in haar mond heeft. Ze verdiende er een Gouden Kalf-nominatie mee, maar het is de vraag of Van Houten daar nog om maalt; ze heeft al vijf Kalveren.

∞19↑◊ Barry Atsma ±1
Acteur/scenarist/regisseur
Wat Carice van Houten is bij de dames is Barry Atsma bij de heren: “een van de opvallendste acteurs van dit moment. Met charisma en présence”, aldus casting director Janusz Gosschalk. “Je hebt niet door hoe subtiel hij speelt. Dat is knap. Hij doet nooit te veel, geeft niet de hele tijd gas, maar laat het uit zijn binnenwereld komen. Dat had Philip Seymour Hoffman ook, explosief acteren door heel weinig te doen.” Atsma is te zien in series (Klem), grote Nederlandse films (begin volgend jaar als Wally van Hall in Bankier van het verzet) en internationale producties (The Hitman’s Bodyguard, HhhH). Hij figureerde ook in een spotje waarmee de hopeloze app Film.nl werd gepromoot (‘Kijk niet zo moeilijk’) en had dit jaar zijn regiedebuut zullen maken met een segment van Rotterdam, I Love You. “Het fijne van dit project is natuurlijk dat je als regisseur de verantwoordelijkheid hebt voor je eigen korte verhaal, maar niet gelijk de verantwoordelijkheid voor een hele speelfilm op je schouders hoeft te dragen”, liet Atsma optekenen toen alle seinen voor het project nog op groen stonden.

∞20↑◊ Hein Barnhoorn ±1
Algemeen directeur (ad interim) Nederlands Film Festival
Na een zoektocht waaraan geen einde leek te komen, werd Hein Barnhoorn deze zomer benoemd als opvolger van directeur Willemien van Aalst, die na de vorige editie van het Nederlands Film Festival haar afscheid al had aangekondigd. Het lijkt een ondankbare rol: bij zijn aantreden stond het festival al goeddeels in de steigers; bovendien gaat Barnhoorn de rol van algemeen directeur ad interim vervullen en slechts tot en met het eind van het jaar. Barnhoorn werkte eerder voor World Press Photo, bij de modemerken Esprit en Gaastra, voor CineNova, Film1 en UPC. Pikant: toen Barnhoorn eindverantwoordelijk was voor de sponsoring stopte UPC als hoofdsponsor van het Nederlands Film Festival, mede ingegeven door een protestactie van acteurs, regisseurs en scenaristen, die tijdens het Gouden Kalveren Gala hun gal spuwden over een langlopend conflict over de betaling voor het heruitzenden van hun werk. Deze editie wordt de uitreiking uitgezonden door AVROTROS; tot tevredenheid van Barnhoorn verwelkomt Ivo Niehe vervolgens een aantal van de Gouden Kalveren-winnaars live aan tafel: “Met partners als de Nederlandse Publieke Omroep en AVROTROS versterkt het festival zijn missie om makers met het publiek te verbinden en andersom.”