Focus: Cinedans online
Cinedans is één van de vele festivals die zijn afgelast. Als pleister op de wonde vertoont het festival een aantal dansfilms gratis online, vanaf vandaag tot en met maandag. Wat is er te zien?
Ook bij Cinedans zal het vorige week niet hebben ontbroken aan de twee T’s: Tranen met Tuiten. Een jaar intensieve festivalvoorbereiding bleek voor niets te zijn geweest. Het festival werd afgelast en zal niet op een later tijdstip alsnog plaatsvinden. Hopelijk volgend jaar weer een volwaardig festival. Om de pijn te verzachten zet het festival vanaf vandaag tot en met zondag een middellange film en één of meer korte films uit het gecancelde programma online. Alle films blijven tot maandag online staan, zodat er steeds meer films zijn te zien.
De eerste middellange film online is The Great Ghosts (Yoann Bourgeois & Louise Narboni, 2018). Het is een verfilming van de spectaculaire voorstelling van choreograaf Yoann Bourgeois in het Panthenon in Parijs. Met als thema de strijd tegen de zwaartekracht trotseren dansers met trampolines, een grote draaitafel en andere hulpmiddelen de wet dat alles naar beneden valt. De kijker is in de ban van schoonheid, maar voelt ook angst bij de spectaculaire bewegingen van de dansers.
Vanaf donderdag is Clowns (Hofesh Shechter, 2018) te zien. De film is een registratie van de gelijknamige voorstelling in de historische Rivoli Ballroom in Zuid-Londen. In een macabere komedie over moord en verlangen worden tien dansers opgezweept. De voorstelling roept de vraag op waar de grens tussen amusement en gekte ligt. Volkskrant-recensent Hein Jansen riep de voorstelling in 2016 uit tot één van de beste van het jaar.
Vrijdag zet Cinedans Car Men (Boris Paval Conen, 2006) online. De korte film, een herinterpretatie van Bizets opera Carmen die zich afspeelt in het verwoeste landschap van een Tsjechische bruinkoolmijn, werd gemaakt als samenwerking tussen filmmaker Conen, choreograaf Jíri Kylían en componist Han Otten. Naast deze film zijn enkele onder de vlag van Cinedans Lab gemaakte (korte) dansfilms te zien.
Zaterdag voegt Cinedans Soul Chain – Sharon Eyal and the Ballet of the Beats (Andreas Morell, 2019) aan het onlineprogramma toe. De film is een documentaire over choreograaf Sharon Eyal en focust op haar laatste productie Soul Chain bij Staatstheater Mainz. Zondag wordt als laatste Mobile Choreography aan het onlineprogramma toegevoegd. De film is het resultaat van een onderzoek van het met meerdere smartphones filmen van dansworkshops.
Ook de volgende korte films, sommige niet langer dan één minuut, zijn vanaf woensdag te zien: Meta (Paolo Lesina & Marco Rezoagli, 2019), A Sight for Sore Eyes (Kati Kallio, 2018), Virgins (Camiel Zwart, 2020), Sandwichmaker (Ramazi Baranov, 2019), Finding My Feet (Omari Carter, 2018) en Mudanza contemporanea (Teo Guillem, 2018).
Het onlineprogramma van Cinedans is te zien via cinedans.nl.