Focus: Wereldcinema in Amsterdam

Félicité

Je kunt lang praten over diversiteit in de filmtheaters, maar je kunt er ook iets aan doen. World Cinema Amsterdam neemt de wereldcinema serieus en laat van 17 t/m 26 augustus zien dat de filmwereld groter is dan Europa en de Verenigde Staten, de continenten die ook de filmtheaters domineren. Deze werelddelen worden nu eens overgeslagen, want op het programma staan vijfenveertig films uit Latijns-Amerika, Azië en Afrika.

Negen ervan zijn geselecteerd voor de competitie, waaronder de openingsfilm Félicité van Alain Gomis. Daarin gaat een moeder in Kinshasa op zoek naar geld voor de operatie van haar tienerzoon die een ongeluk heeft gehad. Zonder operatie zal zijn been moeten worden geamputeerd. Het drama is een ode aan moederliefde en een kritiek op de sociale ongelijkheid in de Republiek Congo, waar gezondheidszorg alleen bereikbaar is voor mensen met geld. Regisseur Gomis is op het festival aanwezig.
Schitterend is ook het prachtig gestileerde zwartwitdrama Vazante van de Braziliaanse Daniela Thomas. In de in 1821 spelende film trouwt een slavenhandelaar na de dood van zijn vrouw met zijn twaalfjarige nichtje. Dat de jonge bruid zich gelukkiger voelt bij de jonge zoon van een slavin leidt tot een gruwelijke climax. Ook Thomas is op het festival aanwezig. Imponerend is ook Una mujer fantástica van de Chileen Sebastián Lelio, die vier jaar geleden veel indruk maakte met Gloria, een portret van een gescheiden vijftiger, die de rest van haar leven niet als een zielige muis wil slijten. Ook Una mujer fantástica gaat over een sterk personage, een transvrouw, die zich na de dood van de getrouwde man met wie zij een liefdesrelatie had, moet verdedigen tegen de agressie in zijn familie. Lelio komt op het festival over de film praten.
Naast de competitie zijn er speciale programma’s. Het meest in het oog springt Actual Africa, dat inzoomt op de landen onder de Sahara. De uit tien landen afkomstige twintig korte en lange films geven een beeld van de cinema in deze landen, maar ook van de sociaal-culturele diversiteit. De films maken nog eens duidelijk dat Afrika geen monolithisch, maar een veelkleurig en cultureel divers continent is. Over dat onderwerp gaat ook de talkshow The positive image of Africa?, dat westerse stereotypen over Afrika ontrafelt.
Natuurlijk ontbreken de openluchtvertoningen niet. Deze keer niet alleen op het Marie Heinekenplein (23 en 26 aug) en het Vondelpark Openluchttheater (12, 18 en 19 aug), maar ook in de binnentuin van Café de Tropen (naast het Koninklijk Instituut voor de Tropen) op 11 en 12 aug.
Te zien zijn het Cubaanse Esteban (Jonal Cosculluela), over een jochie dat tot verdriet van zijn moeder piano wil leren spelen, het Indiase Newton (Amit V Masurkar), over een ambtenaar die in een dorp moet toezien op een eerlijk verloop van de verkiezingen, het Egyptische Mawlana (Magdy Ahmed Ali), over een onconventionele moskeeprediker die tot verdriet van dogmatische religieuze autoriteiten een beroemdheid wordt, en Wallay (Berni Goldblat), een speelfilm uit Burkina Faso over een Frans-Afrikaanse puber, die bij zijn oom in Burkina Faso merkt dat het Afrikaanse leven nogal verschilt van het westerse.

worldcinemaamsterdam.nl