Focus: We gaan weer beginnen

Before Sunrise

LAB111 slaat met de programmatitel Here We Go Again de spijker op zijn kop, want de deuren van het filmtheater gaan na maanden op slot te zijn geweest weer open.

Om te onderstrepen hoe blij LAB111 met zijn bezoekers is, vertoont het als heropeningsprogramma ruim dertig door bezoekers gekozen films. Geen thematische selectie, maar stuk voor stuk geweldige klassiekers uit meer dan een halve eeuw cinema. De oudste is All About Eve, het tragische divadrama van Joseph L. Mankiewicz uit 1950. Chronologisch volgt daarna Il gattopardo, Luchino Visconti’s schitterende verfilming uit 1963 van de roman De tijgerkat van Giuseppe Thomasi di Lampedusa. Daarna maakt het programma een sprong in de tijd naar The Exorcist (William Friedkin) en Touki-Bouki (Djibril Diop Mambéty). Beide films zijn uit 1973, maar het verschil tussen beide – de ene een Amerikaanse horrorklassieker, de andere een Afrikaans poëtisch magisch-realistisch drama – maakt de reikwijdte van het programma duidelijk.

Het is onmogelijk om in Here We Go Again geen film te vinden waar je voor valt. Overdreven? Oordeel zelf! Een kleine, alfabetische geordende greep uit het programma: (500) Days of Summer (Marc Webb, 2009), Before Sunrise (Richard Linklater, 1995), Black Swan (Darren Aronofsky, 2010), Blue Velvet (David Lynch, 1986), Boyhood (Richard Linklater, 2014), Central do Brasil (Walter Salles, 1998), Climax (Gaspar Noé, 2018), Control (Anton Corbijn, 2007), The Cook, the Thief, His Wife & Her Lover (Peter Greenaway, 1989), Le fabuleux destin d’Amélie Poulain (Jean-Pierre Jeunet, 2001), Fargo (Joel Coen, 1996), Kom en zie (Elem Klimov, 1985), Mad Max: Fury Road (George Miller, 2015), Persepolis (Vincent Paronnaud, 2007), Tampopo (Jūzō Itami, 1985) en La vie d’Adèle (Abdellatif Kechiche, 2013).

Overtuigd?


Here We Go Again, heel juni in Lab111, Amsterdam