Focus: VR in Het Docu­men­taire Paviljoen

Emperor

In haar nieuwe Documentaire Paviljoen vertoont IDFA niet alleen documentaires in de filmzaal, maar ook op virtual reality-brillen. De VR Gallery die de komende tien dagen is ingericht, toont hoe veelzijdig virtuele documentaire is.

Met het festivalonderdeel DocLab biedt documentairefestival IDFA al zeventien jaar een thuishaven aan vele soorten digitale documentaires. Binnen die staalkaart van interactieve vormen – webdocu’s, games, interactieve performances – neemt virtual reality de afgelopen jaren een steeds prominenter plek in.

In het onlangs geopende Documentaire Paviljoen in het Amsterdamse Vondelpark, waar het festval nu het hele jaar door documentaires in al zijn vormen vertoont, krijgt VR de komende tien dagen ook een showcase. De VR Gallery verzamelt zes hoogtepunten van de vorm die (vrijwel allemaal) op afgelopen edities van DocLab te zien waren.

Onder de noemer Pavilion Shorts: Immersive worden vier projecten van elk zo’n tien minuten samen vertoond. Ze tonen samen hoe veelzijdig ‘virtuele documentaire’ kan zijn.

In het intiem confronterende Dance Permit (Denied) voert de non-binaire maker Claudix Vanesix een traditionele Peruaanse mannendans uit, zowel in het traditionele kostuum als naakt. Ook twee andere projecten hebben een persoonlijke insteek. Diego Kompel wekt voor The Inhabited House het huis van zijn grootouders opnieuw tot leven door home videos van familiebijeenkomsten op de inmiddels lege ruimtes te projecteren. En in Lagos at Large van Jumoke Sanwo brengt de Nigeriaans-Zwitserse dichter Njideka in voice-over een puntige ode aan de Nigeriaanse hoofdstad Lagos, terwijl de beelden je door de energieke stad voeren.

reemde eend in deze persoonlijke bijt is Swarm, een documentaire over de wereld zoals hij nu nog niet is, die onderzoekt hoe vogelmigratie zal veranderen door klimaatverandering.

Maar de hoogtepunten zijn de twee langere projecten (elk zo’n 30 minuten) die los te boeken zijn. The Man Who Couldn’t Leave van Singing Chen, in 2022 winnaar van de prijs voor beste VR-ervaring op het toonaangevende Venice Immersive, kijkt op indrukwekkende wijze terug op de periode van Witte Terreur in Taiwan, toen naar schatting vierduizend Taiwanezen omkwamen bij een heksenjacht op communisten. In de barakken van een strafkolonie op Green Island vertelt A-Keun over hoe het er hier destijds aan toe ging, terwijl dat verleden om je heen tot leven komt.

Emperor van Marion Burger en Ilan Cohen, ten slotte, plaatst je nog nadrukkelijker in de ervaring van een ander. Namelijk in het brein van een man met afasie. Je deelt enkele frustrerende ervaringen van een vader die zijn spraak verloren is, waarbij de makers slim spelen met de controle die VR hen geeft over de zintuigen van de gebruiker. Ondertussen hoor je het verhaal van de dochter van deze man, die steeds vergeefser met hem probeert te communiceren. In prachtige potloodschetsen komt zijn wankele belevingswereld tot leven.


VR Gallery | 10 t/m 20 april 2024 | Het Documentaire Paviljoen, Amsterdam