Focus: Viva Espana!

The Fury of a Patient Man

Het Amsterdam Spanish Film Festival begon drie jaar geleden als een voorzichtige poging om de diversiteit van de Spaanse cinema te laten zien. Het festival sloeg aan en is van 30 mei t/m 4 juni toe aan de derde editie. Door de populariteit is het aantal locaties uitgebreid naar vier: Tuschinski, EYE, het Ketelhuis en het Bimhuis.

Te zien zijn een kleine twintig films, onderverdeeld in blokken. Het programma Core is het hart van het festival. In de woorden van festivaldirecteur Virginia Pablos een ‘zorgvuldig samengestelde selectie opwindende Spaanse films die de dynamiek en creativiteit van de hedendaagse Spaanse cinema reflecteert’. Deze selectie telt zeven films, waaronder het regiedebuut The Fury of a Patient Man van Raúl Arévalo, die we als acteur kennen van Alberto Rodriguez’ fraaie La isla mínima en Pedro Almodóvars Los amantes pasajeros. In de thriller gaat een man op zoek naar de criminelen die bij een overval op zijn juwelierszaak zijn vrouw hebben vermoord. Over de kwetsbaarheid en intensiteit van de eerste liefde gaat het speelfilmdebuut Amar van Esteban Crespo. Ook acteur en toneelschrijver Miguel del Arco maakt zijn regiedebuut met Las furias, waarin een familiereünie verrassend genoeg niet tot gezelligheid leidt.
In Spanish Cinema Without Fear vertoont het festival twee films die lak hebben aan conventies en ongemakkelijke grenzen opzoeken. In Pieles van de ook al debuterende Eduardo Casanova draait het om bizarre fysieke afwijkingen: een hoer zonder ogen, een vrouw met een anus als mond. Een freakshow ligt op de loer, maar de regisseur noemt zijn film een pleidooi voor de acceptatie van verschillen tussen mensen. Een criticus noemde Pieles een kruising van het werk van John Waters en Pedro Almodóvar. Het verbaast niet dat de film vorige maand ook op het Imagine Film Festival te zien was. In La próxima piel van Isaki Lacuesta en Isa Campo keert een doodgewaande tiener na acht jaar terug bij zijn familie. Is hij echt de verdwenen zoon of een oplichter? Klinkt bekend? Kan kloppen, want de makers kennen vast en zeker de documentaire The Imposter van Barry Layton of het legendarische verhaal van Martin Guerre uit de zestiende eeuw. Met hun film wonnen ze acht Gaudi Awards, de belangrijkste filmprijzen in Catalonië.
Verder te zien op het festival: onder het kopje Cares vijf films die het bewustzijn over mensenrechten en sociale onderwerpen willen vergroten. Ook vertoont het festival La Chana (Lucija Stojevic), de documentaire over flamencodanseres Antonia Santiago Amador die op het IDFA de publieksprijs won. In Treasures From the Past kunnen we kijken naar het romantische drama Belle epoque (1992) met de toen nog onbekende Penélope Cruz. De film won de Oscar voor beste buitenlandse film, waarbij regisseur Fernando Trueba een geestig dankwoordje had: "Ik zou in God willen geloven om hem te bedanken, maar ik geloof alleen in Billy Wilder, dus bedankt Mister Wilder."

amsterdamspanishfilmfestival.com