Focus: Tsai Ming-liang is overal

  • Datum 16-01-2019
  • Auteur Jos van der Burg
  • Categorieēn Agenda
  • Deel dit artikel

Your Face

Na Alejandro González Iñárritu’s succesvolle VR-installatie Carne y arena presenteert EYE tot 30 januari de VR-film The Deserted van Tsai Ming-liang. Ook is er het bijna complete oeuvre van de Maleisisch-Taiwanese regisseur te zien. Zijn vroege films Rebels of the Neon God, Vive l’amour en The River rouleren ook door de landelijke filmtheaters. Nog meer Tsai: op het filmfestival in Rotterdam gaat zijn laatste film, de documentaire Your Face, in première.

Bij sommige producties helpt het om de voorgeschiedenis te kennen. Zoals bij het 55 minuten durende The Deserted. Drie jaar geleden verhuisde Tsai wegens slechte gezondheid met partner Lee Kang-sheng, tevens acteur in bijna al zijn films, van de stad naar een vervallen huis in de bergen in Taiwan. De filmmaker wilde dicht bij de natuur leven en met zijn handen werken. In de buurt van zijn huis stonden meer vervallen en verlaten huizen en zelfs een tempelruïne, wat Tsai het gevoel gaf tussen geesten te leven. “Ik had niet het gevoel dat we geen buren hadden, alleen dat we ze niet konden zien”, zei hij recent in een interview in vakblad Variety. Uit dat unheimische gevoel is The Deserted voortgekomen. De 360 graden- film gaat over een man (Lee Kang-sheng) die in een appartement in de bergen herstelt van een ziekte. Hij wordt bezocht door de geest van zijn overleden moeder en zijn enige buur is een eenzame bruid. Contact heeft hij eigenlijk alleen met een vis in een badkuip. Daarmee is Tsai op vertrouwd terrein, want al zijn werk draait om eenzaamheid en het gebrek aan wezenlijk contact tussen mensen. Het onderwerp kan bekend klinken, Tsai onderscheidt zich vooral met een opvallende beeldtaal. De meeste van zijn films zijn opgebouwd uit lange takes, waardoor de kijker de tijd krijgt om zich in een omgeving of personage te verdiepen. Een legendarisch voorbeeld is de aangrijpende, zes minuten durende slotscène in Vive l’amour van een snikkende jonge vrouw op een bankje in een stadspark.

Tsai vond het maken van The Deserted een interessante ervaring, maar virtual reality staat volgens hem nog in de kinderschoenen, zodat hij niet helemaal tevreden is over de film. Het IFFR vertoont zijn nieuwe documentaire Your Face, een collage van close-ups van dertien gezichten. De shots variëren in lengte van drie tot tien minuten. Ook nu weer blijkt niets fascinerender dan het menselijk gezicht, waarbij we als kijker vanzelf op zoek gaan naar de gedachten en emoties die erachter schuilen.

eyefilm.nl | iffr.com