Focus: Toch een zomer met blockbusters

West Side Story

De programmeurs van Studio/K hebben gevoel voor ironie. In een filmzomer waarin nieuwe blockbusters tot nu toe ontbreken, vertonen ze het programma Summer of Blockbusters. Zes klassiekers geven toch nog een beetje het gevoel van een normale filmzomer.

Summer of Blockbusters loopt al een aantal weken, maar de zes films in het programma zijn in augustus allemaal nog te zien. Zo kunnen we 1 en 19 augustus naar West Side Story (Jerome Robbins en Robert Wise, 1961), de blockbuster over een verboden liefde tussen een witte jongen (Tony) en een latino-meisje (Maria) die verstrikt zijn in rivaliserende bendes. De deels gezongen film, die tien Oscars won, viel op doordat hij racisme aan de kaak stelde. Laten we blij zijn dat Elvis Presley’s manager Tom Parker zijn melkkoe verbood om de aangeboden rol van Tony te spelen, want tweede keus Richard Beymer deed dat voortreffelijk. Elvis in een benderol zou zijn imago schaden vreesde de manager. Dat deden suffe liedjes als ‘Wooden Heart’ natuurlijk niet. Arme Elvis, maar dit terzijde. Onder voorbehoud van virussen kunnen we eind dit jaar overigens naar Steven Spielbergs remake van West Side Story.

De Marvel-film Thor: Ragnarok (Taika Waititi, 2017) is te zien op 5 en 29 augustus. De plot? Thor, god van de donder, heer van Asgard, drager van de heilige hamer Mjölnir, zit gevangen op de planeet Sakaar. Wanneer hij hoort dat zijn thuis vernietigd dreigt te worden, start een race tegen de klok. Duidelijker kunnen we het niet maken. Voor de liefhebber.

Scarface

Uit een ander vaatje tapt Scarface (Brian De Palma, 1983). In de misdaadklassieker (8 en 26 augustus) neemt Al Pacino als de Cubaanse immigrant Tony Montana een drugskartel over waarna hij ten onder gaat aan hebzucht. De moraal? Hoogmoed komt voor de val en de Amerikaanse Droom is een nachtmerrie. ‘Scarface is de meest gestileerde en provocatieve – en misschien meest boosaardige – serieuze film over de Amerikaanse onderwereld sinds Francis Ford Coppola’s Godfather‘, prees de New York Times het misdaadepos de hemel in, waarin het nog steeds uitstekend op zijn plek is.

Op 12 augustus staat Frankenstein (James Whale, 1931), de verfilming van Mary Shelley’s roman, op het programma. In de monsterklassieker speelt dokter Frankenstein voor God door een dood lichaam tot leven te wekken. Dat had hij beter niet kunnen doen, al heeft het met acteur Boris Karloff wel tot een legendarisch humaan monster geleid.

Touch of Evil

Natuurlijk ontbreekt ook Orson Welles niet in de Summer of Blockbusters. Nu eens niet met Citizen Kane, maar met de fabuleuze film noir Touch of Evil (1958). In elk filmstukje erover wordt altijd de twaalf minuten durende one-take-openingsscène aan de Amerikaans-Mexicaanse grens als een virtuoos staaltje filmmaken geprezen. En dus ook in dit stukje. Orson Welles speelt een corrupte en doortrapte politieagent, die ontmaskerd wordt door een door Charles Heston gespeelde rechtschapen detective. Met Marlene Dietrich in een bijrol van bordeelhoudster. Laat Donald Trump de film maar niet gaan zien, want deze uitspraak van Hestons personage brengt hem misschien op ideeën: “De taak van een politieman is alleen makkelijk in een politiestaat.” Te zien op 15 augustus.

Summer of Blockbusters sluit op 22 augustus af met Close Encounters of the Third Kind (Steven Spielberg, 1977). Nu eens geen scifi met haatdragende aliens die de mensheid willen vernietigen, maar aardige wezens die vredelievend contact met ons zoeken. De keuze van de hoofdpersoon aan het einde van de film om Amerika te verlaten en met de aliens mee te gaan, begrijpen we steeds beter.


Summer of Blockbusters, t/m 29 augustus, Studio/K.