Focus: Sweet Sick Teens in Breda

Who Can Kill a Child?

Het BUT Filmfestival (B-Movies, Underground & Trash) houdt niet van schoongepoetste films, maar van de rariteiten in de duistere uithoeken van de filmcultuur. De zestiende editie, die van 1 t/m 5 september in de Nieuwe Veste en het Chassé Theater in Breda wordt gehouden, staat onder de titel Sweet Sick Teens in het teken van ontspoorde tieners.

Geen sweet sixteen op het BUT Filmfestival, maar tieners die niet het beste met de mensheid voor hebben. De acht titels in het themaprogramma spreken voor zich. Zoals Kill, Baby… Kill! van de legendarische Italiaanse, in het giallo-genre gespecialiseerde regisseur Mario Bavo. In de in Transsylvanië spelende gothic horrorfilm vermoordt de geest van een omgekomen kind dorpelingen. Of zit het anders in elkaar en maakt een sluwe moordenaar misbruik van de geest van het kind? In The Children (Max Kalmanovicz, 1980) verandert een groepje tieners na radioactieve besmetting door een lekkende kernreactor in moordende zombies.

Ook geen vrolijke tieners in de Steven King-verfilming The Children of the Corn, want daarin zet een religieuze gek een groep tieners aan om iedereen ouder dan achttien jaar te vermoorden. Ook in Who Can Kill a Child? (Narciso Ibáñez Serrador, 1976) vermoordt een groep tieners op een eiland iedereen die er als toerist belandt. De film wordt ingeleid door horrorkenner Jan Doense.

Van een titel als The Good Son (Joseph Ruben, 1993) valt ook weinig goeds te verwachten. Dat blijkt te kloppen, want in de film ontsporen twee neven in psychopatisch gedrag. Ook te zien is de klassieker Let the Right One In (Thomas Alfredson, 2008) over een wraakzuchtige jongen, die zo zijn redenen heeft.

Geen gebrek aan moordlustige tieners in Sweet Sick Teen, maar in de meeste films zijn volwassenen de oorzaak van de tienerwaanzin. Zij drijven tieners met pathologisch gedrag tot moordlust. En anders zorgen technologische rampen (The Children) er wel voor dat aardige kinderen in monsters veranderen. Met die achtergrond in het hoofd hebben de organisatoren van het BUT Filmfestival dit themaprogramma samengesteld. In hun (opmerkelijk brave) verantwoording: ‘We hopen dat het vertonen van bekende klassiekers en onbekende cult-juweeltjes uit de geschiedenis van de tienerfilm de bezoekers aan het denken zal zetten over hun eigen jeugd, en een mogelijkheid zal bieden tot reflectie. De bedoeling is dat men het festival verlaat met een breder inzicht dan men er binnenging.’ Amen! Gewoon vrijblijvend griezelen is er ook op het BUT Filmfestival niet meer bij.

Psycho Goreman

Wat niet wil zeggen dat er in het festival gebrek is aan, in de woorden van de organisatoren, ‘absurd vermaak en verknipte personages’. Dat is er volop in onder andere Psycho Goreman (Steven Kostanski, 2020), een cultfilm over een kwaadaardige alien, die na miljoenen jaren opstaat uit zijn graf en niet van plan is om te herrijzen als een aardse weldoener. Ook in de klassieker Cannibal Holocaust (Ruggero Deodato, 1980) heerst geen harmonie, want daar verdwijnt een filmcrew tijdens het maken van een documentaire over een kannibalistische stam in het Amazonegebied van de aardbodem. Rarara, wat zou er met hen gebeurd zijn?

Natuurlijk is er ook een klassieker met een Duitse titel, al was het maar omdat dat die taal zo lekker klinkt op een horrorfestival. In Greta, Haus ohne Männer (Jess Franco, 1977) gaat een vrouw op zoek naar haar verdwenen zus, die ze terug vindt in de ziekenafdeling van een vrouwengevangenis, die gerund wordt door een sadistische vrouw. Hoe dat eruit ziet, kunnen we raden bij dit staaltje jaren zeventig-exploitatiecinema.

Er tegenover staat de veelgeprezen debuutfilm Nevrland (Gregor Schmidinger, 2019), een coming of age-drama over een eenzame, verwarde zeventienjarige, die in rustiger vaarwater komt als hij een tien jaar oudere kunstenaar ontmoet. De film is te zien in het LHBTI-programma op Pink Friday.

Naast vertoningen in de Nieuwe Veste en het Chassé Theater in Breda is er onder de titel BUT Videotheek een onlineprogramma. Ook zijn er performers en dichters, is er een expositie en zijn er buitenvertoningen. Het speciaal voor het festival gebrouwen Creep-bier zal er ongetwijfeld goed bij smaken.


BUT Filmfestival | 1 t/m 5 september | De Nieuwe Veste en Chassé Cinema, Breda