Focus: Surrealisme, anarchisme en apathie
De eenzame eenheid
Wie zegt dat het surrealisme dood is? In elk geval niet Carlijn Fransen, die met haar korte film (11 minuten) De eenzame eenheid laat zien dat de wereld van Luis Buñuel en René Magritte voor haar springlevend is. Op 1 april (geen grap) vertoont Filmhuis Cavia het filmpje, waarin zij zich in merkwaardige situaties bevindt.
Zo staat er in de hoek van haar kamer een menselijke schemerlamp, zit ze in een auto met een bestuurder die een doek over zijn hoofd heeft, en staat ze op een landweggetje met twee koffers. Wat het allemaal betekent? In een interview in de Filmkrant zei Fransen er dit over: "Geen idee. Ik heb net zo lang gepuzzeld tot het voor mijn gevoel klopte, maar de betekenis ontglipt me telkens." Het is duidelijk: de kijker moet het zelf doen.
Dat moet hij ook bij Het beest van Brandwijk van Sander van der Eijk en Elias Mastenbroek. De nepdocumentaire portretteert een man, die een musical wil maken met dieren. Het levert herkenbaar quasi-interessant geneuzel op als: "Ik ben altijd bezig geweest met muziek en beeld en de verhouding tussen beide en ik denk al jaren heel veel na." En: "Je moet mij vertrouwen. Dit wordt dé musical." Even later zien we een pony in een kostuum lopen. Het satirische Het beest van Brandwijk houdt de musicalwereld een spiegel voor en stelt vragen over het waarheidsgehalte van documentaires.
De maatschappij anarchistisch omver kegelen, was het doel van regisseur Lina Wertmüller in haar jonge filmjaren. De Italiaanse maakte in 1973 de in de jaren dertig spelende klassieker Film d’amore e d’anarchia, waarin een boer Mussolini wil vermoorden nadat zijn vriend door fascisten is omgebracht. Hij vindt een medestander in een hoerenmadam in een bordeel in Rome, maar zijn verliefdheid op een hoer en zijn zachtaardige karakter worden hem noodlottig. Ook te zien in Cavia, op 30 en 31 maart.
Een groter contrast dan tussen Film d’amore e d’anarchia en Il grido van Michelangelo Antonioni is moeilijk denkbaar. In Il grido (1957) geen spoor van de drang om de oude wereld omver te werpen, maar een sociaal en emotioneel lamgeslagen man, die doelloos door zijn leven zwerft. Ook in Cavia, op 14 en 15 april.