Focus: Nieuw filmfestival

Neptune Frost

Studio/K in Amsterdam begint een nieuw filmfestival. Met het Sprouts Film Festival wil het met twee competitieprogramma’s de ‘cinema van de toekomst’ laten zien. De Debuut Competitie doet dat met films met een sociaal-­politieke boodschap. In de Eco Competitie strijden films die tot ecologische actie aanzetten.

“Als jonge volwassen vinden we het moeilijk om te accepteren hoe langzaam het gevecht tegen klimaatverandering vooruit gaat. Met ecocinema hopen we onze stemmen te versterken en mensen te motiveren om nu in actie te komen.” Aldus de studenten die Studio/K runnen over het waarom van de Eco Competitie op het Sprouts Film Festival.

De Debuut Competitie heeft een andere reden: “Door frisse, niet uitgebrachte films aan een Amsterdams internationaal publiek te presenteren, hopen we nieuw talent verder op weg te helpen.”

Alle films in de twee competities zijn fictiefilms. De Debuut Competitie telt zes films. In het Franse Rien à foutre (Julie Lecoustre & Emmanuel Marre) bestaat het leven voor een stewardess uit werken en feesten, maar wordt zij na een incident gedwongen om over haar leven na te denken. In het in 1983 in Hongarije spelende Raising Frank (Gábor Fabricius) probeert het communistische regime een punkzanger met opsluiting in een psychiatrische inrichting tot zwijgen te brengen. Het Rwandese afro­futuristische Neptune Frost (Anisia Uzeyman & Saul Williams) is een scifi-punkmusical over de verhouding van een intersekse hacker en een coltanmijnwerker. ‘De film vangt enerverend het sociale, economische, politieke en materiële karakter van Rwanda in een tijd van mondiale communicatie’, oordeelt de vooraanstaande Amerikaanse filmsite Slant Magazine.

De Eco Competie telt vier films. Twee eruit gelicht. In het Colombiaanse A Vanish­ing Frog (Augusto Sandino) vecht een man in de bergen voor het behoud van de natuur, maar wordt hij in het nauw gedreven door duistere krachten. In het Azerbeidzjaanse Crane Lantern (Hilal Baydarov) bezoekt een rechtenstudent een man die gevangen zit voor het kidnappen van vier vrouwen. Vreemd genoeg diende geen van de vrouwen een aanklacht in. Sterker: zij zien de man als een verlicht en wijs persoon. Hoe verhoudt de juridische waarheid zich tot een mogelijk diepere waarheid? Voor het antwoord moeten we het Sprouts Film Festival bezoeken.


Sprouts Film Festival | 16 t/m 19 juni | Studio/K, Amsterdam