Focus: Met hulp van de kapper

Royal Opera House: Il barbiere di Siviglia

De Italiaan Gioachino Rossini was een zeldzaam productieve componist. Op zijn zevenendertigste had hij al achtendertig opera’s geschreven. De beroemdste is ongetwijfeld De barbier van Sevilla. De uitvoering door de Londense Royal Opera is in meerdere filmtheaters te zien.

“Figaro! Ik ben hier/Hé Figaro! Ik ben hier/Figaro hier, Figaro daar/Figaro omhoog, Figaro omlaag”. Nee, De barbier van Sevilla moet het niet hebben van een fijnzinnige poëtische tekst. Hij behoort tot het operagenre buffa: vrolijke (liefdes)perikelen van volkse personages.

Gioachino Rossini (1792-1868) was er een meester in en verdiende een fortuin met zijn komische opera’s. Het publiek genoot van zijn makkelijk meezingbare melodieën. Het enthousiasme zal hebben geleken op dat bij optredens van André Rieu in onze tijd.

In De barbier van Sevilla wil een oude, jaloerse man trouwen met de jonge vrouw Rosina over wie hij de voogdij heeft. Niet uit liefde, maar omdat hij op een erfenis hoopt. Rosina wil echter trouwen met een graaf. Dat lukt na veel perikelen, met dank aan de slimme listen van kapper Figaro, de eigenlijke held in het kluchtige verhaal. Eind goed al goed. Uiteraard.

Wie wil kan meer zien in de opera dan luchtig vertier. Zoals de Amerikaanse psychoanalyticus Gerald N. Izenberg. Hij ziet in De barbier van Sevilla ‘een conflict tussen sociaal radicalisme en conservatisme’, dat is terug te voeren op Rossini zelf. Zoals het een psychoanalyticus betaamt, ziet hij een Oedipus-complex. Rossini’s vader was een aanhanger van de Franse Revolutie, dus moest Rossini om hem figuurlijk te vermoorden het tegendeel worden. Hij werd ‘extreem reactionair en een steunpilaar van de traditionele aristocratische orde’, stelt Izenberg. Wiet weet klopt het, maar wie geen zin heeft in gepsychologiseer, kan zich gewoon onderdompelen in de operaklucht.


Royal Opera House: Il barbiere di Siviglia | 15 februari e.v. | In Parkvilla (Alphen aan de Rijn), De Filmhallen (Amsterdam), Gigant (Apeldoorn), Focus (Arnhem), Chassé (Breda), Filmhuis Bussum, Mimik (Deventer), Natlab (Eindhoven), Filmkoepel (Haarlem), Cacaofabriek (Helmond), Filmtheater Hilversum, Cine City (Vlissingen), AnnexCinema (Woerden), De Fabriek (Zaandam), FiZi (Zierikzee) | Meer informatie bij de filmtheaters