Focus: Retrospectief Paul Leduc

Sur Sereste: 2604
Sommige filmmakers zijn ten onrechte nauwelijks bekend. Neem Paul Leduc (1942-2020), een Mexicaanse filmmaker die in de jaren zeventig en tachtig een belangrijke rol speelde in de Nieuwe Mexicaanse Cinema. Kriterion vertoont een zeven films tellend retrospectief.
Zoals in veel landen keerden ook in Mexico jonge filmmakers zich in de jaren zestig tegen de cinéma de papa. De Mexicaanse cinema was volgens hen verworden tot een tandeloos, inspiratieloos gedoe. De toekomst was aan activistische sociale en politieke films.
De in een communistisch milieu opgegroeide Paul Leduc maakte deel uit van de vernieuwingsbeweging. Wat hem onderscheidde van andere makers was dat hij niet alleen sociaal en politiek gedreven was, maar ook zocht naar nieuwe filmvormen. Het leidde tot intrigerende fictiefilms en documentaires.
De documentaire Forbidden Tales of Tom Thumb (1980) verkent de wortels van de burgeroorlog in El Salvador (1980-1992). ¿Cómo ves? (1986) is een muzikaal drama over jongeren in de marge van Mexico-Stad. De twee korte films A flauta de Bartolo o la invención de la música (1998) en Primer encuentro continental de la pluralidad (1992) duiken in de geschiedenis van de oorspronkelijke Mexicaanse bevolking, met veel aandacht voor muziek.
In de experimentele fictiefilm Sur Sureste: 2604 (1973) verbergt een door gangsters achtervolgd stel zich in een archeologische ruïne en in een door inheemse Mexicanen bewoond dorpje. Het op historische feiten gebaseerde Dollar Mambo (1993) is een anti-imperialistische musical over de Amerikaanse inval in 1989 van Panama, door Trumps dreigende opmerkingen over het Panamakanaal weer hoogst actueel. Leduc zei over de film: “Ik was geïnteresseerd in het idee om een op afschuwelijk nieuws gebaseerde musical te maken. Geen typisch West Side Story-liefdesverhaal, maar een Latijns-Amerikaanse musical.”
De documentaire Ethnocide: Notes on the Mezquital (1976) ten slotte gaat over de oorspronkelijke bevolking van de Mezquittal Vallei, die in de tijd dat Leduc de film maakte in zulke ellendige omstandigheden leefde dat gesproken kon worden van etnocide. De film, die in het programma La Semaine de la Critique in Cannes draaide, is een mijlpaal in de Mexicaanse documentairegeschiedenis.
Paul Leduc Retrospective | 29 januari t/m 23 februari 2025 | Kriterion, Amsterdam