Focus: New Renaissance Film Festival

The Swelling

Leve de onafhankelijke cinema! Van 3 t/m 5 maart is Lab111 het tehuis van het Britse New Renaissance Film Festival. Te zien zijn honderd korte en lange documentaire en fictiefilms.

Het programma bevat een grote internationale selectie korte films, die geselecteerd zijn om hun emotionele kracht en diepgang. Sommige zijn premières, andere hebben al prijzen gewonnen. De films lopen uiteen van relatiedrama’s, zoals het Belgische Nkosi coiffure (Frederike Migom) tot sciencefiction, zoals het Duitse The Swelling (Tom Bewilogua). Ook zijn er films te zien tegen de achtergrond van de Europese gruwelgeschiedenis, zoals de oorlog in Joegoslavië in Eclair (Marko Gjokovik) en nazi-­Duitsland in Die Mutprobe (Rena Dumont). Hoe een jongen in de jaren zeventig klem zit tussen de religieuze sfeer thuis en zijn hang naar vrijheid is te zien in de korte uit homemovies samengestelde documentaire Christ/El van Andreas Grützner. Maar er zijn ook universele films te zien, zoals het dromerige, dertig minuten durende Limbo van de Griekse filmmaker Konstantina Kotzamani.
Naast korte films bevat het festival een selectie lange films, waaronder het Britse psychodrama Seat in Shadow (Henry Coombes), over een man die als amateurpsychotherapeut de zoon van een vriend gaat behandelen. Het pakt ingewikkelder uit dan gedacht, omdat de would be therapeut zelf nogal wat issues heeft. Het festival besteedt ook aandacht aan de LGBTQ-­gemeenschap. Onder andere met In the Mirror van de Canadese filmmaker Manuel M. Mercier. In het drama gaat een zoon in New York op zoek naar zijn transgender vader. Dat de homo-emancipatie van ver komt, is te zien in de documentaire The Lavender Scare (Josh Howard), over de vervolging en het getreiter van homo’s en lesbiennes door de Amerikaanse overheid in de jaren vijftig. Lichtvoetiger is Amor puro y duro (Catherine Gund), een portret van de legendarische Mexicaanse zangeres Chavela Vargas.

lab111.nl
nrffamsterdam.com