Focus: Nederlandse premières op Cinecitta International Film Festival
De tweede editie van het Cinecitta International Film Festival in Tilburg gaat door. Van 22 tot en met 25 oktober in Cinecitta zonder hapjes en drankjes, maar wel met dertien speelfilms uit evenzoveel landen. Elf ervan zijn Nederlandse premières. Ook komt Martin Koolhoven een masterclass geven.
Je gunt elke provinciestad zo’n mooi monumentaal herenhuis als filmtheaterlocatie als Cinecitta in Tilburg. Bijzonder dat het pand al meer dan honderd jaar een bioscoop is. In een ver verleden onder de namen De Nieuwe Bioscoop, Cinema Royal en Camera Ambassade, maar sinds 1983 als filmtheater Cinecitta. En met succes. Na een verbouwing telt het filmtheater sinds begin dit jaar niet één maar drie zalen. En toen sloeg corona toe, maar zoals de meeste filmtheaters draait Cinecitta met aangepaste maatregen door. Dus gaat ook de tweede editie van het Cinecitta International Film Festival door. Zonder hapjes en drankjes, maar met dertien films, waarvan elf Nederlandse premières. En een masterclass van Martin Koolhoven op 23 oktober.
Het festival opent met Staff Only. In de tweede speelfilm van de Catalaanse filmmaker Neus Ballús reist een tiener en haar broertje met hun van hun moeder gescheiden vader (Sergi López) naar Senegal. Hun vader is reisagent en moet hotels controleren. In Senegal kijkt de tiener verder dan de toerismebubbel van westerlingen en trekt ze op met twee Senegalezen van haar leeftijd. Achter het klatergoud van het toerisme ontdekt ze de werkelijke wereld. De combinatie van coming-of-age drama en kritiek op exotisch toerisme van westerlingen kreeg vier Gaudi Awards-nominaties, de Spaanse Gouden Kalveren. Actrice Elena Andrade, die de tiener speelt, is op de openingsavond en ook in de dagen erna aanwezig op het festival.
Na de openingsfilm zijn twaalf films te zien. De speelfilm Buoyancy (Rodd Rathjen) schetst een grimmig beeld van Thaise jongens, die bijna een slavenbestaan leiden op visserijschepen. In de Iraanse roadmovie Castle of Dreams (Reza Mirkarimi) reist een vader, een ex-gevangene, met zijn twee kinderen door Iran. In het Braziliaanse The Fever (Maya Da-Rin) krijgt een weduwenaar, die uit financiële noodaak het leven in het oerwoud heeft verruild voor werk in een stad, onverklaarbare koorts. Heeft het te maken met zijn verscheurdheid?
In het Chinese The Fourth Wall (Liu Lu & Wang Ziyi) worstelt een jonge vrouw die een saai leven leidt als arbeider op een hertenfarm, met de gedachte dat een ander (parallel) leven mogelijk is. In het Turkse Noah Land (Cenk Ertürk) zijn dorpelingen tegen de wens van een doodzieke man om onder een bepaalde boom begraven te worden, omdat zij ervan overtuigd zijn dat de Bijbelse Noah na de zondvloed de boom geplant heeft. In het Hongaarse On the Quiet (Zoltán Nagy) ontspoort het leven van een student op een muziekschool als hij van een veertienjarige celliste hoort dat een muziekleraar seksueel grensoverschrijdend gedrag vertoont.
In het Russische, politiek kritische The Pencil (Natalya Nazarova) merkt een kunstdocent, wier man wegens activisme in de gevangenis zit, hoe ook zij wordt uitgespuugd door leerlingen en collega’s. In het Bulgaarse Sister (Svetla Tsotsorkova) dreigt een gezin ten onder te gaan als een dochter leugens vertelt over haar ‘traumatische’ jeugd. Het Nigeriaanse This Is My Desire (Arie & Chuko Esiri) bevat vier verhalen over het kleurrijke straatleven in Lagos. Rode draad is het verlangen van een klusjesman en een kapster om naar Europa te emigreren.
In het Deense Uncle (Frelle Petersen) leeft een eindtwintiger sinds haar tienerjaren met haar humeurige gehandicapte oom op een boerderij, maar ontdekt ze de mogelijkheid van een liefdesleven als ze de buurman ontmoet. In The Woman Who Ran van de niet onbekende Zuid-Koreaanse regisseur Hong Sang-soo bezoekt een vrouw drie vriendinnen in Seoul. Met Sang-soo’s vaste actrice Kim Minhee. Het festival besluit met het zwartwitdrama Servants (Ivan Ostrochovsky), over twee priesters in de jaren tachtig in Tsjechoslowakije die in botsing komen met het communistische regime.
Dertien films, dertien landen, dertien reizen, en dat allemaal vanuit een bioscoopstoel in Cinecitta!
Cinecitta International Film Festival, 22 t/m 25 oktober in Cinecitta.