Focus: Metropolis met live-muziek

Metropolis

Er is altijd een reden om een klassieker te vertonen. Studio/K vertoont Fritz Langs klassieker Metropolis eenmalig op 16 oktober met live-begeleiding van elektronische muziek, omdat het festival Amsterdam Dance Event 100 jaar elektronische muziek viert.

Even voor de duidelijkheid: Metropolis is een zwijgende film uit 1927. Dus uit de tijd dat filmvertoningen muzikaal werden opgeluisterd door bioscooporkestjes. Die speelden bestaande composities of als ze in een originele bui waren eigen werk. Voor prestigieuze films werd een heuse (film)componist ingeschakeld. Dat was ook het geval bij Metropolis, met ruim vijf miljoen mark (nu ongeveer twintig miljoen euro) in die tijd de duurste Duitse film aller tijden. Componist Gottfried Huppertz had voor eerdere films van Lang muziek geschreven en deed dat ook voor Metropolis. Zijn toegankelijke symfonische score verdween in later jaren uit het zicht. Volgens sommigen jammer, omdat Huppertz’ muziek volgens hen een emotionele lading heeft die goed bij de beladen dramatiek van Metropolis past. De film speelt in een futuristische stad, waarin een bovengrondse elite een in een reusachtige ondergrondse fabriek werkend leger van arme slavenarbeiders exploiteert. Als een vrouw opkomt voor de slavenarbeiders zet een tiran haar gevangen en vervangt hij haar door een op haar lijkende robot. Als het bedrog uitkomt, leidt dat tot rebellie, maar als de arbeiders en de elite beseffen dat ze niet zonder elkaar kunnen en moeten samenwerken, eindigt Metropolis in harmonie. Amen.

Studio/K vertoont de klassieker op 16 oktober, de openingsdag van Amsterdam Dance Event, in de oorspronkelijke versie van 153 minuten. Te horen is niet de score van Huppertz, maar een live-begeleiding van elektronische muziek. De muzikanten Tomer Baruch en Alex Brajkovic lieten zich inspireren door de mechanische fabriekssetting van de film en baseren hun score op archiefgeluiden van machines. Bij de machinegeluiden maken zij elektronische muziek en drumgeluid. Het idee is dat door de muzikale samenwerking tussen machine en mens de grens tussen beiden vervaagt, zodat de twee muzikanten lijken op te gaan in Metropolis. Het resultaat is, in de woorden van de organisatoren, een intense en duistere filmervaring.