Focus: Laurel en Hardy
Towed in a Hole
Wie zijn/is leuker? Laurel & Hardy of Charlie Chaplin? Voor de Laurel & Hardy-fanclub Perfect Day Tent van de Sons of the Desert (even oefenen op die naam) is dat een bijna beledigende vraag. De door Bram Reijnhoudt — filmpublicist en uitgever van het Laurel & Hardyfanblad Blotto — aangevoerde fanclub bestaat vijftig (!) jaar.
Uiteraard wordt dat groots gevierd. Onder de titel Het beste van Laurel & Hardy staat Tuschinski op 24 maart in het teken van het slapstickduo. Te zien zijn zes korte films, het genre waarin de filmkomieken zich het best thuis voelde. De zwijgende films in het programma worden live begeleid door het befaamde Tuschinksi-orgel. Een extra attractie is het optreden in de pauze van de Ashton Brothers, de komische theatergroep die veel van Laurel & Hardy heeft opgestoken.
De zes vertoonde films hebben elk een lengte van 20-30 minuten. In Two Stars (1928) veroorzaken Laurel en Hardy een verkeersopstopping die uitloopt op een vechtpartij. In Double Whoopee (1920) zijn ze portiers in een duur hotel, wat uiteraard ontaardt in chaos. In Perfect Day (1929) bewijzen Stan en Ollie weer eens dat autorijden niet hun sterkste kant is. In Another Fine Mess (1930) werkt het duo zich stevig in de nesten als het achtervolgd door de politie een leegstaande villa in vlucht. In Towed in a Hole (1932) komen de twee op het onzalige idee om met een oude boot vis te gaan vangen. En in Them Tar Hills (1934) krijgen ze te maken met een jaloerse echtgenoot.