Focus: Kort en goed

Hector Malot: The Last Day of the Year

Go Short behoeft nauwelijks nog introductie, want het festival van de korte film is in elf jaar een begrip geworden in de Nederlandse filmwereld. Tussen 3 en 7 april zijn in Lux in Nijmegen ruim 130 geselecteerde films te zien.

Wie Go Short ooit heeft bezocht, weet wat hem te wachten staat: een dynamisch en gezellig festival zonder poeha. Het festival, dat dit jaar twintigduizend bezoekers verwacht – een unicum voor een festival van korte films – volgt in de elfde editie de vertrouwde succesvolle weg. De Europese competitie is zoals altijd het hart van het festival. Het telt om precies te zijn 59 films. Er zijn films van talentvolle nieuwe makers, maar ook films die al op prestigieuze festivals als Cannes en Venetië te zien waren. Zoals Hector Malot: The Last Day of the Year van de Griekse Jacqueline Lentzou. Deze maker, die vorig jaar in Cannes werd uitgeroepen tot meest veelbelovende filmtalent, is een van de twee hoofdgasten van het festival. De Hongaar Bálint Kenyeres is de tweede. Zijn werk werd vorig jaar geselecteerd voor het festival van Locarno. Beide gasten zijn op het festival aanwezig.

Naast de Europese competitie is er de Nederlandse competitie en een studentencompetitie van Europese filmscholen. Ook de (artistieke) muziekvideo treedt in het strijdperk, want ook voor deze films is er een competitie. Over muziekvideo’s gaat het ook in het verdiepingsprogramma over de rol van videoclips in de Nederlandse muziekindustrie. Nieuw is de twaalf films tellende competitie voor VR-films. Zij lopen uiteen van animatie tot documentaire en van kunstfilm tot muziekvideo.

Speciale aandacht is er met drie programma’s voor heden en verleden van de Hongaarse korte film. De sterke Hongaarse traditie in korte films bewees zich twee jaar geleden nog eens met de Oscar voor beste live-action korte film voor Sing (Mindenki) van Kristóf Deák. In de bijna 30 minuten durende film ontdekt een nieuwe leerling op school de duistere waarheid achter het succes van het schoolkoor. Wie verder wil kijken dan de schone schijn op Instagram en Facebook moet het themaprogramma Happiness niet overslaan, waarin films vragen stellen over de (digitale) zoektocht naar liefde en geluk.

goshort.nl