Focus: Klassieke muziek én film

The Echo of Being

Filmmaker Lucas van Woerkum houdt van film en van klassieke muziek. Hij combineert deze twee liefdes in het concept Symphonic Cinema: live uitgevoerde klassieke muziek begeleid door filmbeelden. Zijn nieuwste productie The Echo of Being gaat 11 februari in première in het Concertgebouw in Amsterdam.

Niet fijn voor hedendaagse filmcomponisten, maar de mooiste filmmuziek is al ruim een eeuw geleden geschreven. Onbedoeld. We hebben het over Gustav Mahler, wiens muziek voor film lijkt geschreven. Niet voor zomaar films, maar voor ultradramatische films. Zoals Luchino Visconti’s Dood in Venetië, waarin Mahlers muziek van de ondergang van een componist in crisis een aangrijpende tragedie maakt.

Mahler is de favoriete componist van Lucas van Woerkum. De Weense componist is zelfs de reden dat Van Woerkum, die naast een filmstudie aan het conservatorium studeerde, filmmaker wilde worden. Voor The Echo of Being liet hij zich inspireren door de grote tragedie in Mahlers leven: de dood van zijn vijfjarige dochter Maria in 1907. De film verbeeldt de reis van Mahlers dochter naar het hiernamaals. Bij de beelden, die Van Woerkum zittend in het orkest aanstuurt op een panoramisch scherm, speelt het Nederlands Philharmonisch Orkest muziek van Mahler.

The Echo of Being is niet de eerste film- en muziekproductie van Van Woerkum. In het verleden maakte hij onder meer Andante (2008) gebaseerd op muziek van Sjostakovitsj, The Isle of the Dead (2011) met muziek van Rachmaninov, en Firebird (2014) gebaseerd op ‘De vuurvogel’ van Stravinsky.

Op 11 februari gaat The Echo of Being in het Concertgebouw in première, waarna de productie in juni wordt uitgevoerd in Enschede en Arnhem en in november in Brussel en Luik.


symphonic-cinema.com | concertgebouw.nl