Focus: Jubileumeditie Cinemasia

Soul on a String

Het filmfestival voor de Aziatische cinema CinemAsia jubileert. Wat tien jaar geleden begon als een voorzichtige poging om Nederland kennis te laten maken met de volle breedte van de Aziatische cinema heeft een vaste plek verworven in de Nederlandse festivalwereld. De jubileumeditie die van 7 t/m 12 maart in Kriterion en Rialto wordt gehouden, bevat de vertrouwde festivalonderdelen.

In de competitie strijden acht films om de Tiger Beer. Daaronder de openingsfilm Mad World (Chung Wong), waarin een zoon bij z’n vader intrekt nadat hij is ontslagen uit de psychiatrische opvang. Het samenwonen van de van elkaar vervreemde mannen gaat niet vanzelf. Ook de slotfilm A Quiet Dream (Lu Zhang) maakt deel uit van de competitie. In de Koreaanse bitterzoete tragikomedie hebben drie mannen een oogje op de eigenaresse van een café. Maar ze hebben ook alle drie zo hun problemen. Verder zijn in competitie onder meer te zien de Indiase feministische komedie Lipstick Under my Burkha (Alan­krita Shrivastava), over vier vrouwen die de strijd aangaan met het patriarchaat, de Chinese ‘boeddhistische western’ Soul on a String (Zhang Yang), over een Tibetaanse moordlustige cowboy, en het Cambodjaanse Diamond Island (Davy Chou), over een arme plattelandsjongen die naar de stad trekt.
Naast de competitie is er een vijftien films tellende selectie van artistiek interessante Aziatische films en commercieel succesvolle Aziatische mainstreamfilms. Voorbeelden van de laatste zijn de Koreaanse zombiefilm Train to Busan (Yeon Sang-ho) en de Koreaanse thrillers The Truth Beneath (Lee Kyoung-mi) en The Age of Shadows (Kim Jee-woon).
Onder het kopje LGBT zijn drie films te zien. Het Thaise #BKKY (Nontawat Numbenchapol) bevat interviewfragmenten met jongeren over liefde en seks en een fictieverhaal over een opbloeiende liefde tussen twee tienermeiden. In het eveneens Thaise Fathers (Palatpol Mingpornpichit) ontfermen twee samenwonende mannen zich over een achtergelaten baby. Dat gaat goed, maar als het kind na een paar jaar naar school gaat, staat de kinderbescherming op de stoep. In de in drie Aziatische steden spelende mozaïekfilm Taxi Stories van de Chinees-Amerikaanse Doris Yeung, oprichter en tot vier jaar geleden de directeur van CinemAsia, zijn de levens van een homoseksuele taxichauffeur in Beijing, een zwangere vrouw in Hong Kong en een arme tiener in Jakarta met elkaar verweven.
Tenslotte vertoont het festival de resultaten van CinemAsia’s Filmlab, dat in Nederland wonend filmtalent met een Aziatische achtergrond ondersteunt. Jaarlijks mogen drie filmtalenten een korte film maken, die vervolgens op het festival te zien zijn. Dit jaar zijn dat Pricetag (Myrthe Nymph Wai), Liefde (Enang Wattimena) en Tsuya (Yurena de Dios).

cinemasia.nl