Focus: Japanse cinema

The Mohican Comes Home

Japan heeft een rijke filmcultuur waarvan we weinig terugzien in de Nederlandse bioscopen. Het festival Camera Japan doet er wat aan. De elfde editie, die wordt gehouden van 6 t/m 9 oktober in LantarenVenster in Rotterdam, waarna van 14 t/m 16 oktober een festivalselectie te zien is in Kriterion in Amsterdam, staat in het teken van comedy.

Te zien zijn meer dan veertig films, van drama tot surrealistische komedie, van bizarre horror tot pink-films. Enkele festivalhoogtepunten. Camera Japan opent met The Mohican Comes Home (Okita Shuichis), een familiekomedie over een punkzanger die terugkeert naar zijn familie op het eiland waar hij vandaan komt. Het leidt tot tragikomische aanvaringen. Van Kurosawa Kiyoshi, die we kennen van Tokyo sonata (2008), is de thriller Creepy te zien, waarin een rechercheur in zijn zoektocht naar een verdwenen familie in naargeestige situaties belandt. Regisseur Kurosawa laat weer zien dat hij dol is op families die uit elkaar vallen. In de komedie The Actor (Satoko Yokohama) rolt een tweederangs acteur van het ene onbeduidende rolletje in het andere. Het levert een absurdistisch en surrealistische kijk op het acteervak op. Met Assassination Classroom: Graduation (Hasumi Eiichiros) belanden we in de vertrouwde mangasfeer van perverse wensdromen: een klas leerlingen moet de leraar vermoorden, want anders vergaat de wereld. Minder gewelddadig gaat het toe in Flying Colours (Doi Nobuhiro), waarin een sociaal onhandige middelbare scholier wil worden toegelaten tot een van de meest prestigieuze universiteiten. Schijnbaar een kansloze missie, maar een goede docent verricht wonderen. Verder zijn onder meer vier animefilms te zien, vier documentaires, waaronder één over sake, en de voorpremière van het op de klassieker Hiroshima mon amour geïnspireerde Fukushima mon amour van de Duitse Dorris Dörrie. Een jonge Duitse hulpverleenster die in Fukushima is om hulp te bieden na de kernramp, krijgt een intense band met een oude Japanse vrouw. Ook zijn er twee pink-films, het tussen de jaren zestig en tachtig populaire Japanse soft-pornografische genre. Naast filmvertoningen zijn er exposities en is er een raguko-workshop (de kunst van het vertellen van komische verhalen) en een pop-up markt. Het festival trapt af in het Rotterdamse Worm met een optreden van de Japanse electromusic producer Foodman en experimentele Japanse films.

camerajapan.nl