Focus: Het geweten van architecten

Cholet: The Work of Freddy Mamani

Geen betere stad voor een architectuurfilmfestival dan Rotterdam, dat stedenbouwkundig al decennia aan de weg timmert, maar daar de laatste jaren nationaal en internationaal ook de credits voor opstrijkt. Het Architectuur Film Festival Rotterdam (AFFR) beleeft in Rotterdam van 4 t/m 8 okt. zijn negende editie.

Het festival opent in de Rotterdamse Schouwburg met de wereldpremière van Cholet: The Work of Freddy Mamani (Isaac Niemand, 2017), een kleurrijke documentaire over de eigenzinnige autodidact en selfmade architect Freddy Mamani. De Boliviaan ontwerpt sinds een jaar of vijftien zogenoemde cholets, gebouwen die met hallucinerende kleuren en barokke vormen de grauwe Boliviaanse stad El Alto een vrolijke blos op de wangen bezorgen. Inmiddels heeft Mamani ruim zestig cholets gebouwd en is er veel discussie over zijn werk in de architectuurwereld. Zijn cholets exotische extravaganza of inspirerende voorbeelden van authentieke architectuur? Het oordeel is aan de kijker van Cholet: The Work of Freddy Mamani, dat vertoond wordt in gezelschap van Mamani en regisseur Isaac Niemand.
In de dagen na de opening wordt het festival voortgezet in LantarenVenster. Te zien zijn ruim honderd films over architectuur en stedenbouw. ‘City for Sale’ is het actuele thema dat op het festival wordt bediscussieerd. Wat zijn de gevolgen van de (inter)nationale kapitaalstromen voor de bevolkingssamenstelling van steden? Wat betekent het voor steden als gebouwen vooral investeringsobjecten worden? Als de stad verandert in een verdienmodel? Wat zijn de gevolgen van massatoerisme? De vragen spitsen zich toe op de rol van de architectuur in deze ontwikkelingen. Speelt zij een verbindende rol of laat ze zich voor het karretje spannen van een economische elite, die de stad niet als een complex sociaal weefsel ziet, maar uitsluitend als een winstobject?

affr.nl