Focus: Gratis Artekino Film Festival
Er zijn veel filmfestivals maar niet veel zijn er gratis. Wel het Artekino Film Festival, het door Arte geïnitieerde online filmfestival. Het wordt dit jaar voor zesde keer gehouden. De hele maand december zijn twaalf speelfilms en documentaires van jonge Europese filmmakers te zien. De kijker mag de beste kiezen.
Best uniek het Artekino Film Festival. Dat het gratis is komt voort uit filmidealisme, want Arte wil ‘de rijkdom van de Europese arthouse cinema’ onder zoveel mogelijk mensen verspreiden Het doel is ‘om een nieuwe band te smeden tussen de werken, hun auteurs en een breed publiek dat nieuwsgierig is naar een nieuwe, relevante benadering van zeer eigentijdse thema’s en zorgen.’
Die eigentijdse thema’s en zorgen zijn terug te vinden in de selectie van twaalf films, waar helaas geen Nederlandse film bij zit. De Belgische documentaire Petit Samedi (Paloma Sermon-Daï) toont de ijzersterke wederzijdse band van een drugsverslaafde veertiger en zijn moeder. Het Zwitserse Sami, Joe and I (Karin Heberlein) toont drie tieners, die na hun examen het leven willen vieren, maar op de harde werkelijkheid stuiten.
De Poolse documentaire Call Me Marianna (Karolina Bielawaskai) toont de prijs die een man betaalt voor zijn verlangen om een vrouw te zijn. De Oekraïense documentaire Inner Mars (Masha Kondakova) volgt drie vrouwen aan het front in Oost-Oekraïne in de strijd tegen de pro-Russische afscheidingsbeweging.
In het Duitse Jiyan (Süheyla Schwenk) leeft een jong Turks-Koerdisch stel in het huis van een oom, wiens vrouw Koerden verafschuwt. In de Duitse thriller LOMO: The Language of Many Others (Julia Langhof) laat een blogger zich in al zijn keuzes volledig leiden door zijn volgers, zodat de grens tussen de fysieke en digitale wereld volkomen vertroebelt.
In het sociaal-realistische Britse Nocturnal (Nathalie Biancheri) kruisen de paden van een eenzame, cynische tiener en die van een door haar geobsedeerde dertiger elkaar. In het Servische Oasis (Ivan Ikic) spelen in een psychiatrische instelling drie jongeren zichzelf in een complexe liefdesrelatie.
In de Duitse onconventionele horrorfilm The Last to See Them (Sara Summa) weet de kijker meteen in het begin dat een gezin op het platteland in Zuid-Italië de volgende dag niet meer zal leven. Daardoor kijk je met een andere blik naar het gezin. Het Roemeense verfilmde toneelstuk Uppercase Print (Radu Jude), vol Brechtiaanse vervreemding, is gebaseerd op het ware verhaal van een tiener die in de jaren tachtig tegen Ceausescu gerichte graffiti op muren schreef en daarom door de geheime dienst Securitate werd verpletterd.
In het Oekraïense When the Trees Fall (Marysia Nikitiuk) vechten een moderne Romeo en Julia in een benauwend dorpje voor hun liefde en vrijheid. In het Duitse Wood and Water (Jonas Bak) ten slotte besluit een moeder haar zoon, die in Hongkong leeft en niet mag reizen, te bezoeken. Natuurlijk pakt het anders uit dan de vrouw dacht.
Artekino Festival | 1 t/m 31 december, gratis online