Focus: Go Short

When you Hear the Divine Call

Wie wel eens op Go Short in Nijmegen is geweest, weet hoe gezellig druk en sfeervol het kortfilmfestival is. Volgend jaar beleven we dat hopelijk weer, want dit jaar gaat het festival noodgedwongen online. De films zijn er niet minder om. Ook zijn er drie avondvullende live-gesprekken over de Nederlandse film.

Goed selecteren is de crux van ieder festival. Go Short stelt hoge eisen aan het programma. De selectiecommissie beoordeelt uiteraard op filmische kwaliteit, maar kijkt ook naar gender, afkomst en diversiteit in onderwerpen. Het resultaat is dat van de ongeveer 2.000 ingezonden films er 87 geselecteerd zijn voor de vier competities. In de Europese competitie dingen 47 films mee naar de Go Short Awards voor fictie, animatie en documentaire. De winnaars mogen hun films inzenden voor de Oscars. In de Nederlandse competitie strijden de 17 beste recente Nederlandse films om de Vevam Award. In de Studentencompetitie gaan 22 films, afkomstig uit heel Europa, met elkaar de strijd aan om de Encouragement Award. Als vierde en laatste is er de VR-competitie, die vooral zal worden bekeken door Nijmegenaren, want zij kunnen bij Go Short een VR-bril huren zodat zij zich thuis in VR-films kunnen onderdompelen.

Naast de competities besteedt Go Short altijd aandacht aan een bepaald land. Dit jaar is dat Kroatië. Dat gebeurt met maar liefst drie programma’s. Grootmeesters in de animatie belicht de rijke Kroatische animatietraditie. Misschien geen toeval dat het een Kroatische film was die als eerste niet-Amerikaanse film de Oscar voor beste korte animatiefilm won. Dat was in 1961 voor Surogat van Dusan Vukotic, die deel uitmaakte van de legendarische Zagreb School of Animation. Lang geleden inderdaad, maar de Kroatische animatie staat nog steeds op hoog peil. In Sterke vrouwen van Kroatië draait het om films met sterke vrouwelijke hoofdpersonen. In de woorden van de festivalorganisatoren: ‘Aan de ene kant vrouwen die zelfstandigheid omarmen, maar anderzijds ook vrouwen die ondanks tegenslag en zware omstandigheden doorzetten’. Het programma Leven langs de Mediterrane kust tenslotte toont Kroatië als een land dat op het kruispunt van de Balkan, Centraal Europa en de Mediterrane wereld een veelvoud van culturele invloeden kent.

Nenad

Bijzondere aandacht ook dit jaar voor films van makers met een niet-westerse achtergrond. Daarin gaat het onder meer om de identiteitsbeleving van mensen met een migratieachtergrond. Zoals in de documentaire When You Hear the Divine Call over de oom van filmmaker Festus Toll, die na vijfentwintig jaar leven in Europa naar Kenia terugkeert. Toll reist hem achterna om te onderzoeken wat thuis zijn voor zijn oom betekent. In de in 2004 in Marokko spelende fictiefilm The Departure (Saïd Hamich Benlarbi) verandert het leven van een jochie totaal als zijn vader en grote broer uit Frankrijk een paar dagen overkomen. In Nenad, dat eerder op het Idfa draaide, volgt de Bosnische filmmaker Mladen Bundalo, die inmiddels dertien jaar in België woont, een Bosniër die naar West-Europa wil. Bundalo begrijpt de man, maar kampt ook met gevoelens van ontheemding sinds hij Bosnië verliet. Hoe maak je een nieuw land tot je thuisland? Of kan dat helemaal niet?

An Act of Affection

De psychische invloed van de covidpandemie op mensen komt in meerdere films aan bod. Daarbij gaat het vooral over isolement en eenzaamheid. Zoals in An Act of Affection, waarin de Vietnamese filmmaker Viet Vu het leven van een alleenstaande homoseksuele man in Lissabon vastlegt. Zijn eenzaamheid en wanhoop raken de filmmaker diep. Hoe hem enige troost te bieden?

Op het festival zijn meerdere films Europese en/of wereldpremières. Daaronder één Nederlandse film als wereldpremière: de documentaire Death of Darkness van Jasmijn Schrofer. De film van de Go Short alumna en het oud jurylid toont de ‘dood van de duisternis’ in een Noord-Keniaans dorp als dat wordt aangesloten op het elektriciteitsnet.

Gepraat wordt er ook op het festival. Via een livestream zijn er drie thema-avonden over de Nederlandse film: in de eerste praten makers en anderen over de Nederlandse film, in de tweede gaat het over het maken van animatie, en in de derde aan de hand van zes films over de mens als sociaal wezen, die niet zonder contacten met anderen kan.


Go Short Online, 8 t/m 25 april.