Focus: Gestoord maar briljant

I Used to Be Normal

Wegens succes vervolgd: het muziekdocumentaire festival In-Edit. Onder de titel Shine on You, Crazy Diamonds! vindt van 4 t/m 7 april op het Amsterdamse Westergasterrein de tweede editie van het festival plaats.

Het is een eeuwenoude discussie: is gestoordheid een bron van creativiteit? Danken we, om maar een voorbeeld te noemen, de geniale schilderijen van Vincent van Gogh aan zijn wanen en obsessies? Was hij zonder zijn psychische labiliteit net als zijn vader een brave dominee geworden? Of is dat romantische onzin? De organisatoren van het In-Edit-festival vinden van niet. Zij stellen dat ‘het afwijkende en uitzinnige vaak een bron is van creativiteit en genialiteit’. Onder het genoemde motto moeten vijftien documentaires over muzikanten die strijd lever(d)en met demonen, gekte en waanzin, deze opvatting illustreren.

Het naar het geweldige Pink Floyd-nummer verwijzende motto is een slecht bewijs voor de stelling. ‘Shine on You Crazy Diamond’ is namelijk niet geschreven door het legendarische creatieve Pink Floyd bandlid Syd Barrett, die eind jaren zestig nadat drugs zijn hersens hadden vernietigd uit de band werd gezet, maar in 1975 door de andere geestelijk wel stabiele bandleden. Het treurige nummer brengt een pijnlijke hommage aan de gesloopte Barret: “Remember when you were young/You shone like the sun/Now there’s a look in your eyes/Like black holes in the sky”.

Romantische onzin of niet, de op In-Edit vertoonde documentaires zijn interessante films. Een paar titels. I Used to Be Normal: A Boyband Fangirl Story (Jessica Leski, 2018) portretteert geen muzikanten, maar vier vrouwen die als tieners volkomen geobsedeerd waren door een band. Voor de oudste waren dat The Beatles, voor de andere drie de Backstreet Boys, Take That en One Direction. The Devil and Daniel Johnston (Jeff Feuerzeig, 2005) portretteert de manisch-depressieve singer-songwriter Daniel Johnston. En Peret, yo soy la rumba (Paloma Zapata) schetst het leven van de in 2014 overleden Spaanse zanger Peret, die de koning van de rumba werd genoemd. In 1982 stopte hij met zijn optreden en werd hij een actief lid van de Evangelische Kerk. Gestoord of wijs?

in-edit.nl