Focus: FluXus Animation Film Festival

Self-Scratch

Wat drie jaar geleden begon met een idee voor een filmavondje met korte animatiefilms groeide snel uit tot het eendaagse FluXus Animation Film Festival. Op de derde editie van het festival op 27 augustus in De Fabriek in Zaandam is een selectie van ruim veertig (internationale) korte animatiefilms te zien.

Kunst en cultuur voor iedereen is het motto van FluXus, het centrum voor kunst en cultuur in Zaandam. De instelling doet dat met cursussen en lessen beeldende kunst, dans, media, muziek en theater. Ook is FluXus actief op alle scholen in de Zaanstreek en traint het leerkrachten en cultuurprofessionals in kunst- en cultuuroverdracht.

De achterliggende gedachte is dat kunst en cultuur kunnen bijdragen ‘aan het voorkomen en oplossen van maatschappelijke problemen’. Maar FluXus wil ook ‘creatievelingen een podium bieden’.

Het FluXus Animation Film Festival is daarvan één voorbeeld. Uit de vele honderden inzendingen van korte animatiefilms stelt het festival jaarlijks een programma samen van ‘creatieve films die in techniek en verhaallijn van artistieke kwaliteit zijn’. De nadruk ligt op inventiviteit, creativiteit en originaliteit. Voor de derde festivaleditie op 27 augustus in De Fabriek selecteerde het festival ruim veertig films, onderverdeeld in drie categorieën: Internationaal, Benelux en Alle Leeftijden. Het publiek kiest in iedere categorie een winnaar, die beloond wordt met een door het productieteam van FluXus handgemaakte Award.

De internationale selectie illustreert dat overal op de wereld interessante en bijzondere animatiefilms worden gemaakt. Te zien zijn: Scenes from Childhood (Kimberly Palerma, Brazilië), The March of the Missing (Marcos Almada Rivera, Mexico), The Package (Zina Shcherbatova, Rusland), Throat Notes (Felix Colagrave, Australië), Bellzebub (Cesar Diaz Melendez en Isabel de la Torre, Spanje), Big Pig (Chloë Danguy en Ulysse Ley, Frankrijk), Goodnight Mr. Ted (Nicolas Sole, Spanje), Kerfuffle (Courtney Carter en Sarah McDaniel, Verenigde Staten), O-Bon – Anecdotes from Kyoto (Jenay Vogel, Zwitserland), Oldboy’s Apples (Brad Hack, Verenigde Staten), Self Scratch (Chenghua Yang, Frankrijk), The Chimney Swift (Frederic Schuld, Duitsland), The Wet Mirror (Amir Houshang Moein, Iran), A Mysterious Hat (Du Yen-ting, Tawain), Ding (Malte Stein, Duitsland), Gravedad (Matisse Gonzalez, Duitsland), Love Is Just a Death Away (Bara Anna Stejskalova, Tsjechië) en Polka Dot-Boy (Sarina Nihei, Frankrijk)

In de categorie Alle Leeftijden valt op dat zes van de elf films uit Rusland komen. Die films zijn: Lullaby (Marina Karpova), Maruska (Ludmilla Smalyar), Meet (Anna Mikhalieva), Orchestra Rehearsal (Tatiana Okruzhnova), The Princess and the Bandit (Mariya Sosnina en Mikhail Aldashin) en Big and Small (Natalia Grofpel). De andere films zijn: Kiki the Feather (Julie Rambouville, Frankrijk), Kiko and the Animals (Yawen Zheng, Frankrijk), Polar Bear Bears Boredom (Koji Yamamura, Japan), The Legend of Psaltery (Tatyana Kublitskaya, Belarus) en 6 Paws Under (Nicolas Bianco-Levrin, Frankrijk).

Birdhouse

In de dertien films tellende categorie Benelux zijn films te zien uit Nederland en België, maar ontbreekt Luxemburg. Blijkbaar vond het festival daar dit jaar geen animatietalent. De Nederlandse en Belgische films op een rijtje: Reus (Yla Ernst), Niet thuis – Ellen en Niet thuis – Rob (Sophia Twigt), Not Your Flower to Pick (Annabel Venneker), Paralysed Nights (Anna Koppen), Patatsoep (Lise van der Gaag), Rise (Nahuel Garcia), So Sick (Emma Doelman), Spiegeling (Sanna de Vries), Varken (Jorn Leeuwerink), Dier (Damiël Anijs), Birdhouse (Wilbert van Velthuizen) en Waan(beeld)en (Mackenzie Fincham).

Wie alle films ziet, is na afloop uitstekend op de hoogte van de enorme diversiteit aan stijlen en technieken in de internationale animatiewereld.


FluXus Animation Film Festival | 27 augustus | De Fabriek, Zaandam