Focus: Film en Water Festival

How to Let Go of the World and Love All Things Climate Can’t Change

Follow the money? Nee, follow the water, is het motto van het Film en Waterfestival Let’s talk about water, dat 8 en 9 februari met lezingen en debat in het Koninklijk Instituut voor de Tropen wordt gehouden en waarbij debathuis de Balie in Amsterdam participeert met filmvertoningen. In de week erna, van 14 t/m 18 februari, neemt Filmhuis Lumen in Delft het stokje over.

Het is geen nieuws dat er mondiaal van alles aan de hand is met water. Op sommige plekken is er te veel, op veel andere te weinig. Vaststaat dat de klimaatverandering de mondiale waterhuishouding catastrofaal in de war schopt, waarbij de hardste klappen in landen vallen waar de bevolking nu al nauwelijks het hoofd boven water kan houden. Van oorlogen om brandstoffen als olie kijken we niet op, maar misschien worden in de nabije toekomst wateroorlogen gevoerd. Let’s talk about water duikt met lezingen, speelfilms en documentaires in het waterprobleem. Doel is om de dialoog en het debat te stimuleren tussen wetenschappers, beleidsmakers en publiek. Het thema dit jaar is ‘water and power’. De films geven een dwarsdoorsnede van houdingen van filmmakers tegenover het waterprobleem: van informerend (Last Call at the Oasis) via Leonardo DiCaprio’s verzoek om je stem te laten horen (Before the Flood) naar de expliciete oproep tot activisme. Dat laatste is het geval in How to Let Go of the World and Love All Things Climate Can’t Change. Daarin reist documentairemaker Josh Fox in Michael Moore-stijl de wereld over om aan klimaatactivisten te vragen of een ecologische ramp nog voorkomen kan worden. Om een breder perspectief gaat het in de documentaire Freak out! (Carl Javér, 2014), over jongeren die in Zwitserland een commune stichten en in overeenstemming met de natuur willen leven. Het doet misschien denken aan de jaren zestig maar dit speelde zich af in 1900 en de jaren erna. Nadenken over een alternatieve manier van leven die de aarde niet schaadt, is geen nieuw verschijnsel.
In Filmhuis Lumen is ook te zien Roman Polanski’s Chinatown (1974), de klassieker die draait om een crimineel plan van het waterbeheer in Los Angeles om landbouwgronden te laten verdrogen, zodat ze goedkoop gekocht kunnen worden. De man die het misdadige plan doorziet, eindigt als dobberend lijk in een waterreservoir. De film was geïnspireerd op wat de geschiedenis inging als de wateroorlogen tussen de stad Los Angeles en boeren in de jaren twintig van de vorige eeuw.
Ten slotte, Digna Sinke is 8 februari in de Balie te gast bij de vertoning van Weemoed & Wildernis (2010), haar schitterende ode aan het mini-eilandje Tiengemeten. En op 9 februari speelt regisseur/kunstenaar Antoine Boutet live de score bij zijn filmportret van de megalomane verlegging van China’s grote rivieren. De volledige versie van de film is een week later te zien in Filmhuis Lumen.

letstalkaboutwater.nl
filmhuis-lumen.nl
debalie.nl
kit.nl