Focus: Documentaires in de buitenlucht
Instant Dreams
Ook IDFA trekt naar buiten deze zomer. Preciezer gezegd: Pakhuis de Zwijger gaat naar buiten met documentaires. Van 10 t/m 20 juli sluit de culturele instelling die zich ‘creatief en innovatief’ vastbijt in ‘de urgente en complexe stedelijke opgaven van deze tijd’, het seizoen af met negen IDFA-documentaires. De films zijn ’s avonds om 22.00 uur gratis te zien op het plein voor Pakhuis de Zwijger.
De reeks opent met The Dread (Martin Benchimol en Pablo Aparo, 2017), een portret van een dorpje waar de bewoners geen dokter nodig hebben, maar elkaar genezen. The Work (Jairus J. McLeary, 2017) is een verslag van een vierdaagse therapiesessie in een Amerikaanse gevangenis. Het visuele essay Instant Dreams (Willem Baptist, 2017) brengt een hommage aan de polaroidcamera en zijn uitvinder Edwin H. Land. When God Sleeps (Till Schauder, 2017) portretteert de Iraanse rapper, dichter en activist Shahin Najafi, tegen wie in 2012 een fatwa werd uitgevaardigd. Risk (Laura Poitras, 2017) toont de verandering van Wikileaksoprichter Julian Assange van idealist in akelig machtsmannetje. Over het alledaagse leven van portiers in Barcelona gaat The Interior City (Iso Luengo e.a., 2017). De film wordt vertoond in een double bill met Last Days in Shibati (Hendrick Dusollier, 2017), dat de razendsnelle verandering volgt van een oude wijk in de Chinese stad Chongqing in een moderne wijk met torenflats. Over democratie als illusie gaat het in Freedom for the Wolf (Rupert Russell, 2017), dat met voorbeelden van overal ter wereld betoogt dat democratie een dekmantel voor onvrijheid is, omdat burgers wel mogen stemmen, maar geen macht hebben. Dead Donkeys Fear No Heyenas (Joakim Demmer, 2017) toont de invloed van globalisering op het landbezit in Ethiopië, waar buitenlandse investeerders een destabiliserende werking hebben op de sociale verhoudingen. Amal tenslotte volgt een Egyptische jonge vrouw vanaf haar veertiende in 2011 tijdens de Arabische Lente op het Tahirplein tot 2017. Wat is er van haar idealen terechtgekomen?