Focus: Doc’n Roll Film Festival
Zeven verrassende muziekdocumentaires

Pauline Black: A 2-Tone Story
Het Doc’n Roll Film Festival heeft in Engeland al een geschiedenis van twaalf jaar. Het festival, dat muziekdocumentaires uit subculturen vertoont, vindt nu voor het eerst ook in Nederland plaats. Van 10 t/m 12 april zijn in Melkweg Cinema in Amsterdam zeven bijzondere documentaires te zien.
“We hebben hart voor onafhankelijke film en muziek uit alle genres. Onze missie is het vieren van muzieksubculturen door met een uniek platform creatieve, meeslepende en onvergetelijke documentaires over artiesten, (platen)labels, scenes en verhalen te vieren.” Aldus staat te lezen op de site van het Doc’n Roll Film Festival.
Zo’n festival was hard nodig, stelt de door gender-pluriforme vrouwen geleide organisatie, die in Engeland ook zelf muziekdocumentaires distribueert. In het afgelopen decennium reisde het festival langs veel Engelse steden, waaronder Liverpool, Manchester, Brighton, maar ook langs Dublin, New York en San Francisco. En nu voor het eerst in Melkweg Cinema.
Het festival opent met Pauline Black: A 2-Tone Story (Jane Mingay), waarin zanger Black haar levensverhaal vertelt. Na een moeilijke jeugd vond zij in 1979 haar bestemming in de muziek, onder meer in skaband The Selecter. Die groep voerde met muziek strijd tegen het racisme en seksisme in het Thatcher-tijdperk. Een paar jaar later ging de band uit elkaar. Black ging solo en werd naast zanger ook acteur. Ze keerde terug bij The Selecter toen de band later weer bij elkaar kwam. Black introduceert de documentaire in Melkweg en treedt na de vertoning op met The Selecter.
We Are Fugazi from Washington, D.C. (Joe Gross, Joseph Pattisal, Jeff Krulik) bestaat uit door fans opgenomen liveshows en zeldzame archiefbeelden van de posthardcore-band Fugazi, die twintig jaar geleden voor het laatst optrad. Desire: The Carl Craig Story (Jean-Cosme Delaloye) is een portret van de legendarische technoproducer, DJ en labeleigenaar Carl Craig en een ode aan zijn woonplaats Detroit. “De film vertelt het verhaal over iemand die misschien niet op je radar staat totdat je ontdekt dat Craigs muziek wel op je radar staat”, aldus een recensent in het onafhankelijke online filmmagazine Film Threat. “Het is een verrassing, een plezier en een wonder.”
It’s All Gonna Break/Broken Social Scene (Stephen Chung) toont de geschiedenis van de in de vroege jaren 2000 in Toronto opgerichte band Broken Social Scene. Filmmaker en vriend van de band Stephen Chung legde alles vast – vriendschappen, relaties, commerciële druk en artistieke onafhankelijkheid . “Zelfs als je geen fan bent van Broken Social Scene fungeert It’s All Gonna Break als een tijdcapsule van de vroege jaren 2000 indie-rockscene”, aldus een Canadese criticus. Na de film is er een q&a met Chung.
A Beautiful Place – A Documentary about Lebanon Hanover (Isolde Woudstra) kijkt achter de schermen van de tournee in 2024 van het postpunkduo Lebanon Hanover. De film is meer dan een concertfilm, want hij verkent ook de intense relatie van de fans met de muziek van het duo. Na de vertoning is er een q&a met Woudstra.
Mogwai: If the Stars Had a Sound (Antony Crook) portretteert de Schotse postrockband Mogwai vanaf halverwege de jaren negentig tot hun tiende album in 2020. Na de screening is er met Crook een online q&a. Ol’ Dirty Bastard: A Tale of Two Dirtys (Jason & Sam Pollard) tenslotte toont de opkomst en tragische neergang van hiphopicoon Russell Tyrone Jones (1968-2004), mede-oprichter van de Wu-Tang Clan. De film onderzoekt hoe Jones zijn hiphop-superheld alter ego bedacht, waarna het succes hem geen goed deed. Hij nam zijn imago van rauwe hiphopper te serieus en ging uiteindelijk ten onder in criminaliteit en destructief drugsgebruik. De film bevat interviews met onder andere Mariah Carey, Raekwon, Ghostface Killah en familieleden van Jones. Na de vertoning is er een online q&a met Jason Pollard.
Het laatste woord is aan Pauline Black: “Multiculturalisme is de weg voorwaarts voor iedere maatschappij, elke beschaafde maatschappij, en als we dat kunnen bevorderen met nieuwe muziek is dat fantastisch.”
Doc’n Roll Film Festival | 10 t/m 12 april 2025 | Melkweg Cinema, Amsterdam