Focus: Dansen in de bioscoop

Er gaat natuurlijk niets boven zelf dansen, maar wie inspiratie wil halen uit dansfilms kan ook dit jaar weer terecht op het dansfilmfestival Cinedans — Dance on screen, dat van 14 t/m 18 maart in EYE zijn vijftiende editie beleeft. Op het jubileum zijn ruim negentig internationale dansfilms — fictie en documentaire — te zien. Daarnaast zijn er installaties, lezingen, debatten en workshops.

Een kleine greep uit het programma. Choreograaf Krisztina de Châtel maakt al ruim veertig jaar dansvoorstellingen op hoog niveau. De documentaire Een uitzinnige beheersing, leven en dans van Kristztina de Châtel (Manon Lichtveld) portretteert de grande dame van de Nederlandse moderne dans. Bijzonder is ook De wolf danst!, een interdisciplinair dansfilmproject dat steeds bestaat uit een documentaire en een dansfilm. Te zien zijn de combinatie van Dance or Die (Roozbeh Kaboly), een documentaire over de naar Nederland gevluchte jonge Syrische danser Ahmed Joudeh, met de dansfilm Vlucht (Wiam Al-Zabari). Een tweede combi is Mother’s Balls (Catherine van Campen), een documentaire over de Amerikaanse Amber Vineyard, die in Nederland jongeren met uiteenlopende seksuele gerichtheid een veilige dansomgeving biedt, en de dansfilm Otherland (Jan Pieter Tuinstra) over een jonge Vogue-danser.
Cinedans heeft ook oog voor innovatieve producties, zoals de volledig met smartphones in de Zwitserse Alpen opgenomen dansfilm Downhill (Andrea Boll, Peter Kadar en Chris Fawcett). De keuze voor een mobiele telefoon had een artistieke reden: met een smartphone kun je ook op een steile berghelling makkelijk filmen. Bijzonder is ook de installatie en dansarena An invitation to DANCE van filmmaker Noud Heerkens en choreograaf Loïc Perela. En wie een blik in de dansfilmtoekomst wil werpen, kan terecht bij het driedaagse Virtual Reality LAB. Ook het Open Space LAB staat in het teken van de toekomst: het onderzoekt Mobile Choreography, het met smartphones maken van
een dansfilm vanuit meerdere gezichtspunten.

cinedans.nl